Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 8868 ggr
Sixtenblixten
5

Bråk mellan hanar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Med detta inlägg vill jag bara säga till alla er som sätter ihopa hanar gör inte det! Idag hände det något som absolut inte får hända jag brast i mitt ansvar! Skulle fylla vatten flaskorna till kaninerna och på dom få sekunder jag hann vara iväg släppte mina små barn ut 2 hanar och den Enna fick givetvis tag i fen andra och fick en två rejäla bet i hans snopp ;( Måste jag säga att den väg till djursjukhuset tar lite mer än 20 min knappt halva tiden idag! Som tur va missade betet urinröret och vi hoppas nu med antibiotika att det ska läka fint ! Djursjukhuset i Helsingborg var fantastiska och berömde mitt hjärta för han var super duktig ! När Dag-Otto kom hem så åt han och drack det första han gjorde när han kom hem och det var riktigt skönt! Så snälla tänk efter flera gånger innan ni släpper ihopa hanar det går på ett ögonblick! Min brist idag får jag leva med och ångesten att detta hände men skulle aldrig fixa att hantera om jag med avsikt släppt ihopa dom ochc detta hade hänt!

Sixtenblixten
1

Dag-Otto har kissat bra och ätit ordentligt och även druckit ❤️ Snoppen är lite blå och svullen men inte infekterad så det bådar ju gott för han 💚 Två bet var där detta är den ena som sitter på ovansidan och är minst

Peak303
2

Tur att det inte blev värre! Och att han äter, det är ju ett bra tecken. :)

Har också en del erfaren het utav detta med tanke på kaninerna som fann hos djurambulansen. Hanarna var inte i bra skick, ingen av dem.. 

Bra att du tar upp en sådan sak för att ingen ska göra "misstaget" med flit.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Sixtenblixten
1

Detta misstag kostade mig igår 2500 kr ! Och kan säga hade aldrig förlåtit mig själv om jag gjort detta med avsikt att dom skulle bo ihopa eller om dom skulle få hälsa "leka" ! Utan detta var ju tyvärr ett misstag av mig! Mina barn gick ut till kaninerna idag och var helt förstörda för dom kom ihåg att igår skadade Dag-Otto sig och kan säga det forsade blod så även dom har lärt sig och även Deras mamma att STÄNGA gast det bara tar någon minut att fylla en flaska med vatten till kaninerna!

zezagena
0

Otur 😮 men snoppen ser ju ut att ha klarat sej, det är ju testiklarna de eg försöker bita i ( kastrera den andre) 😕Har oxå råkat ut för detta, en vinter för nga år sen tog sej en hane ut ur sin bur ( dålig stänggrej), o ut i trädgården där en annan hane just då sprang lös. Han blev rejält biten o akutkastrerades men klarade sej tyvärr inte utan förblödde efter op 😕Det är ju en stark instinkt de har,  dock svagare el starkare hos olika individer men den snällaste goaste kan f-n flyga i om han råkar på en annan hane..

Sixtenblixten
2

Testiklarna hade klarat sig på båda och den andra fick som tur va inget! Snoppen är finare än vad jag trodde idag! Det ena betet som är under var över 1 cm djupt men urinröret hade klarat sig som tur va! Varje dag ska jag spola genom det hugget och var lite orolig eftersom jag måste båda hålla och spruta själv men min älskade dagge bara låg stilla och fann sig i att jag höll på utan problem ❤️

zezagena
0

Du ska se att det läker på nolltid 😃

Sixtenblixten
0

#6 tack så mycket för dom värmande orden ;) Magen håller än så länge med både smärtstillande och antibiotika ! Ger han även critical care när han får sin medicin hoppas det håller sig så här! Lilla snoppen har blivit helt blå nästan nu men tycker svullnaden gått ner och ingen inflammation 👍

Sixtenblixten
0
Sixtenblixten
0

Testar igen

Sixtenblixten
1

Idag 6 dagar efter kan jag äntligen pusta ut snoppen är helt läkt och magen harr varit stabil hela tiden trots antibiotika och smärtstillande!