Dräktig eller ej..
Köpte två kaniner från en uppfödare runt jul, som skulle vara två honor. Men märkte för två veckor sedan att den ena var en hane. Han hade haft infektion vid könet så hade varit svår att könsbestämma.
Enya (honan) skulle jag planerat para den 20e februari med min hane Jambo då hon då skulle bli 7 månader gammal. Men då jag fick reda på att My (hanen) var en hane, kom jag på mig själv att Enya faktiskt visat massa täcken på dräktighet som att hon t ex vilar konstant, gräver och dricker mycket mer vatten. Så tog upp henne och kände på magen som kändes mer utbuktande än normalt, och även svullna spenar.
Så jag konstaterade att hon var dräktig så min planerade PARNING fick vänta.
Tog upp och kände efter rörelser ca 4 dagar senare och tyckte jag kände en spark (har känt sparkar från tidigare dräktigheter) Men är lite osäker då jag endast kände en spark.
den 27 Januari särade jag på dem för de började tjattra i buren så hon borde då alltså nu om hon är dräktig vara inne på dag 33-34? Borde jag börja oroa mig att det ligger döda ungar där inne, eller kan det vara så att skendräktighet varar såhär pass länge med alla dräktighetstäcken?
Hon har en bolåda osv men har inte börjat boa överhuvudtaget. Min andra hona började boa med hö flera dagar innan och ryckte pälsen i samband med värkarna.
Om du kände en spark är hon dräktig, inte skendräcktig. Övriga tecken kan vara både och. Du kan inte göra mer än att vänta, säkert om honan mår bra. Det finns honor som börjar boa bara dag innan. Kanske hon har inte använd bolådan men ett hörn?
#1 Men sen kan jag inte säga 100% att det var en spark heller. Hon har inte boat någonstans i buren ännu. Jo är medveten om att dom kan börja boa precis innan, men blir orolig över att det kanske ligger döda ungar där i så hon blir likförgiftad..
tja.. om hon mår bra högst osannolikt. Om hon bete sig slö eller får feber då kan det finnas döda ungar i livmodern och behöver du kontakta veterinären. Om du är orolig kan du ju också fråga veterinär att kolla (oftast med ultraljud) för säkerhets skull.
Jag hoppas att din hona mår bra?
Ja precis. Alltså hon vilar mest hela tiden som under dräktighetstid, men när hon väl är uppe håller hon på att flytta runt på matskålen och springa runt i buren, så tyck inte hon ser ut att må dåligt.. Men får väl avvakta och se. Tycker dock det känns osannolikt att hon är dräktig och inte fått några ungar än.