Innekanin?
Hej.
Har haft världens finaste kanin förut, för ungefär 2 år sen nu. Vilket betyder att jag inte har lika bra koll och är inte lika uppdaterad om hur allt ska vara. Min förra kanin, som inte längre finns kvar sorgligt nog, var alltid utekanin förutom de första veckorna när vi fick henne. Så jag har inte så bra koll på "reglerna" som finns över mått på inneburar osv.
Nu får jag tillskott i familjen igen och jag har bestämt att denna gången kommer han/hon att få vara innekanin. Men vad ska man tänka på? Hur lite/stor får buren vara? Har hört så mycket olika och när man kollar i djuraffären värkar burarna ändå ganska rymliga.
Om det är något annat ni vill tipsa eller berätta om innekaniner så gör snälla de, behöver lite mer information. Annars är det väl som vanligt fast inomhus eller? hehe
Med all kärlek //Lisi
Samma regler på mått inne som ute för kaniner 🙂
Enligt lag för en dvärgkanin ska det vara minst 0,5 kvm, bredd minst 50 cm och höjd minst 50 cm. Men jag rekommenderar inte så liten bur utan minst 0,6 kvm eller större helst större). Till exempel 150x60.
Men beror såklart på hur pass bra med yta man har och så.
Tyvärr upplever jag det tvärtom, att de inte brukar ha så stora burar, och inte alltid med laglig höjd tyvärr. Men beror såklart på butiken.
Säkra rummen kaninen får skutta på, alltså sladdskydd så att de inte gnager på det, inga giftiga växter. Se till att golvet inte är för halt för kaninen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hej!
Här är en länk till jordbruksverkets hemsida med tips? på burstorlek och inredning. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/kaninersomsallskapsdjur.4.62af51191240430af4d80002643.html
Tänk dock på att det som står här absolut minimum. Kan du ha större bur och mer inredning så är det bara positivt.
#1 va bra, Ska se till att min kanin får en riktigt stor och fin bur.
Tack för alla rekommendationer :)
Med all kärlek //Lisi
#2 åh tack va bra!
Med all kärlek //Lisi