Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 683 ggr
Lexie82
0

Ute?

Nu när det börjar närma sig vår så sitter jag och funderar på lösningar för min hermelinkille, Puff.

Jag bor i lägenhet med stor uteplats med stenplattor, och utanför den finns en stor gräsmatta. Förra sommaren tog jag ut Puff i koppel, vilket han verkade gilla. Då kunde han skutta runt i gräset och äta.

Jag kan inte ha en Hage på gräsmattan eftersom jag tvivlar på att den skulle få vara ifred, om jag inte har en som jag tar in när kaninen går in, men då måste jag ju ändå sitta där hela tiden och då kan jag lika gärna ha honom i koppel så att han ska skutta runt lite som han vill.

Funderade på att ha en Hage på själva uteplatsen istället. Visserligen lär jag ju ändå ha koll på Puff när han är ute, men själva hagen kan ju då stå kvar när vi går in. Då kommer jag till min fråga;

Är det någon vits med en utehage och han ändå inte har tillgång till gräset? För utrymmets skulle spelar det ingen roll, eftersom han oftast springer lös inne i lägenheten också. Men tänkte om det ändå är bra för honom att få vara ute för den friska luftens skull?

Linda1977
2

Du kan nog göra det mysigt för han på plattorna. Köp dörrmattor att ha som underlag, en fotpall (Sådan för barn) som sitthylla. Gräs kan du plocka och lägga in till honom. //Linda

[Mi-rand-a]
2

Friskluft är det bästa som finns då det blir nog uppskattat av din kanin även fast det inte är på gräs. Du kan plocka gräs m.m som #1 skrev :)

Lexie82
1

Okej, då ska jag fixa en Hage ute åt honom i sommar. =) Kompostgaller brukar funka bra som Hage, va?

Maggie Magonilia
0

Gå in och kolla liljedalens kaniner. Där finns jättesmidiga burar med Hage. små och nätta och det finns även en botten som går att ha under hela buren. Svårt att förklara men kolla på sidan.

mvh madde

Lexie82
0

#4 Ska kika där =) Men just nu lutar det åt att helt enkelt kaninsäkra hela uteplatsen, så då får han ca 30 kvadratmeter att vara på =)

[Mi-rand-a]
0

Jag använder bara kompostgaller och det funkar super men komihåg att vara mer uppmärksam för katter, fåglar och andra rovdjur som kan få syn på kaninen med tanke på att det inte finns något tak.

annikajo
1

Kompostgaller kan man bara ha om man har ständig närvaro och då med något slags tak. Kaniner hoppar faktiskt - min hona Fiffi hoppade över deras grind inne i boxen i stallet - den är 105 cm hög… och gräver, och sedan finns det som tidigare nämnts katter, hundar, rovfåglar, barn (vi skulle bara klappa honom och då välte hagen och…)

Så om du ska säkra hela altanen måste det vara finmaskigt gnagsäkert nät nedersta metern och höns/kyklingnät allt ovanför det. Om du med samvete ska kunna lämna honom utan uppsikt. Finns en annan tråd med dödorsaker hos kaniner och påfallande måga har fallit offer för katter och hundar i rasthagar, där människor lämnat dem utan uppsikt :(

Lexie82
0

#7 Varför skulle jag lämna kaninen ensam ute? Läste du vad jag skrev så ser du att jag oavsett vilket skulle hålla koll på honom. Ingenstans har jag skrivit att jag inte skulle hålla honom under uppsikt. Och jag är väl medveten om att kaniner hoppar. Jag vet också att inte alla kaniner gör det. Min förra kanin hoppade över det mesta, men Puff hoppar inte över nånting som är högre än typ 2dm.

Det är staket runt hela min uteplats, med ca 2cm glipor mellan varje planka, så det enda som skulle behöva säkras är den ca 1dm höga glipan nertill vid marken.

Gräver gör de visserligen också, men även här tror jag inte att du läst vad jag skrivit, eftersom jag skrev att det är stenplattor på min uteplats. Gräver han sig igenom dem så blir jag faktiskt lite rädd för honom ;)

annikajo
0

Förlåt, jag läste tydligen inte tillräckligt noga och förstod inte. Det var i största välmening och inte för att anklaga dig på något sätt. <3