Livmodercancer
Någon som opererat sin hona för livmodercancer och hur gick det?
Är det en jobbig tid efter operationen?

#1 Tack för informationen.
Tyvärr försent att kastrera då vi varit hos vetten idag och fått veta att det är cancer. Hon är röntgad och cancern har ej spritt sig till lungor eller andra organ. Undrar bara om någon har erfarenhet av själva operationen och hur kaninen klarat sig efter op.
Det går ju till som en kastration och det brukar en hona i bra form klara bra, läker på ca 1 v. Ett snitt på ca 3-4 cm om nu inte livmoder större av ex tumörer.. Hoppas det ej hunnit spridit sej då, små cancerceller syns ju tyvärr inte på rtg..
Jag valde att låta min hona med livmodercancer få somna in då hon redan då hade börjat få blodklumpar ur könet. Hur vida det är "lönt/värt" att operera är nog upp till ägaren.
Veterinären jag pratade med sa att man kan kastrera det men om livmodern är blodfylld är det dyrare samt högre risk för något. Minns inte riktigt vad för jag var otroligt ledsen den dagen..
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt

#4 Jag fick besked på att operationen går på 5000 kr. Men det finns ju aldrig några garantier…vill inte utsätta henne för en jobbig operation om hon ändå inte blir frisk. Men enligt veterinären finns det goda chanser. Hatar att ta sådana här beslut. :(
Hur var din honas allmäntillstånd när du fick reda på att det var cancer?
#5: Det hade gått så långt att jag märkte det först då hon satt i hagen. Gick för att hämta några andra kaniner och donade lite. När jag kom tillbaka ca 20 min senare var hela hagen (snö) röd.. Så jag åkte in och veterinären sa att det inte är så lönt att göra något annat än att kastrera. Annars var hon rätt trött och seg. Men åt och drack gjorde hon! Så igår fick hon somna in för exakt ett år sedan..
Hela 2012 hade gått dåligt med kullar så visste att något var fel. Av 3 kullar var där 1 levande unge. Samt 2 dödfödda som tog 24h för den 2e ungen att komma ut.. :/
-' Malin Hultman

#5 Beklagar. 😕Hur gammal var hon?
Min Märta äter och dricker också men jag upptäckte små röda fläckar i lådan och på mattan. :(
#7: Hon skulle ha fyllt 4 år den 28 Maj 2013. 😕
Var det bara fläckar eller var det typ slemklumpar?
-' Malin Hultman

#8 Inga slemklumpar. "Bara blodfläckar"
Upptäckte nyss en ny fläck på mattan. "Gråter" får ringa vetten imorgon igen.
Tack för dina svar.