Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 475 ggr
[Elwania]
0

Ridning + revirmarkerande

Jag har två kaninhonor som bor ihop och har gjort det sedan födseln. De är alltid jättegoa mot varandra och tvättar varandra och sover brevid varandra, men då och då kommer de in i perioder då de rider på varandra. De bråkar inte med varandra, men den ena honan har morrat lite i buren mot mig. De markerar även revir utanför buren och kissar i uteburens hörn men är helt toatränade i buren. De är runt 5 månader gamla och en blandning av lejonhuvad,dvv och vildkanin. Jag undrar om jag borde dela på dem eller om någon har något tips? på hur jag kan motverka detta (om det går) samt hur länge de kommer vara såhär. De bor i en ganska liten bur just nu ( dock godkänd för två) men ska om några veckor få flytta ut i en 2m x 2m bur om några veckor.

annikajo
0

Att de rider på varandra har både med dominans och könsdrift att göra. Dina damer kommer nu in i sina första brunster och ska bli vuxna. Det är bra att de ska få större yta, då är risken mindre att det blir slagsmål eller att en blir "mobbad" för att den inte kan gå undan. Inred med flera sitthyllor och bon, så att de, om och när de vill, kan ha egna platser att dra sig undan på. Håll dem under uppsikt nu fram till flytten, låt dem vara ute och rasta så mycket som möjligt utanför buren och aktivera med leksaker. Det är naturligt att det blir lite stökigt i deras realtion just, men du måste givetvis hållla koll så att det inte går för hett till. Om du särar på dem nu kanske det blir svårare att sätta ihop dem igen.

[Elwania]
0

#1 Tack så mycket, de får vara ute i en stor utebur varje dag större delen av dagen, håller lite extra uppsikt nu framöver :)