Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 437 ggr
MsSofieG
0

Foder för viktökning?

Hej. Min vän har en kanin som börjar bli till åren och har smalnat ur. Tänder är kollad och hon mår bra i övrigt men skulle behöva lite grövre foder.

Vet ni något foder som kaniner lägger på sig lätt med?

Vad rekomenderar ni och vad finns det för för och nackdelar med de olika sorterna?

[annloo]
0

Hejsan! Min ena hona drabbades av samma sak, då jag började ge henne en väldigt liten mängd korn och havre till pelletsen och nu senast hon var hos veterinären var hon i fint hull. Hon har alltid ätit hö som en tok.
Innan fick hon 2 msk pellets per dag, nu får hon samma mängd mat men en liten del är alltså utbytt emot havre och korn. Det är väldigt viktigt att de inte får för mycket av det såklart, då det är onyttigt och kan bidra till en sämre hälsa men i en liten mängd tror jag det kan hjälpa för äldre kaniner som tappat mycket hull. ( min bor ute, så tänker extra mycket på det med tanke på vintern). 

Dock så får hon vara ute lite mer nu också, när de får mer muskler så blir de ju i bättre hull så det kan ha berott på det :) Att se till att ens äldre djur får vara ute lika mycket som de yngre är viktigt tycker jag, så lederna inte stelnar och de behåller sin livsglädje och sprallighet! Då mår hela kaninen bra!

notthejello
0

Min unghona som gått ner i vikt nu när hon är sjuk, har jag precis köpt Oxbow Essentials för ung kaniner till henne. Eftersom hon är växande får hon gå på fri tillgång tills hon blir bättre. Det kanske finns något av samma märke för gamla kaniner, vet att det finns till vuxna iaf. Bra värden, gott foder och inte alltför dyrt.

Oh no, not the Jello!

MsSofieG
0

#1 Tack det ska jag tipsa om! :) Ja hon är en väldigt bortskämmd kanin i övrigt som är ute och rör på sig fritt i lägenheten och är instängd på kvällarna. Men skönt att veta att det funkade för dig 👍

#2 Ååh hoppas hon blir bättre snart! Är inte kul att se sina älsklingar må dåligt. Det ska jag defenitivt kolla på. Tack!

annikajo
0

Förutom krossad havre/korn kan man ge hampafrön, pumpafrön eller solrosfrön som extra energitillskott. Välj en pellets med högre mängd stärkelse och fett, de som vi normalt ratar till alla lättfödda kelisar ;-)

När jag tog över en väldigt tunn kanin (han vägde ca 850 gr, nu 1000 som normalvikt) så matade jag honom med bara 1/2 msk pellets åt gången, men vid 4-6 tillfällen per dag. Man får bättre nytta av foderupptaget vid många utfodringstillfällen och man minskar risken för magstörningar med en liten giva åt gången. Så om hon kan sprida ut fodringarna över dygnet är det bra.

MsSofieG
0

#4 Oh tack för tipset om fler fodringar! Ja jag får kolla på lite fetrikare foder :)