Vilken färg
Jag skulle vilja säga gul/svart japantecknad med holländartecken. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Madagaskar :)
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
Japantecknad svart/gul m. hollanderteckning(feltecknad)🙂
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
tackar :)
Fast den är precis tecknad som en madagaskar färgad?
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
En madagaskar dvv som ser precis ut som den på bilden
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
#6 Om du kollar första bilden så ser du japanränder på sidan.
Jämför den med min kanin Asta(madagaskar):
-' Malin Hultman
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
Kan vara en dåligt tecknad madgaskar med
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
#6 som #8 säger så ser du i första bilden att den har ett svart sträck mot korset till. Sedan att den har en slöja(som madagaskar har) förekommer ibland hos japaner.
En dålig madagaskar har svag slöja=ser nästan helt gul ut.
#9: jag vet hur japaner ser ut. Men det finns både enfärgade och viltfärgade. Hennes ser ut som en enfärgad gul/svart japan sen det vita är holländartecken.
En japan kan se ut på alla möjliga vis. Allt från ett svart sträck till att nästan vara helsvarta. 🙂
-' Malin Hultman
alla från hennes mammas sida är svart gula japantecknade och hennes pappa är blå manteltecknad. :) tror inte de e madagaskar
Kapar tråden lite. Hur vet man om det vita är holländartecken eller wienerteckning? Om man inte om WT fanns hos föräldrarna. Undrar då vissa säger stt min halvholländare är WT pga vita tecken + blå ögon och vissa att han är "holländartecknad" och att anlag för blå ögon finns hos holländare (de är liksom inte klarblåa utan mer isblåa)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#14 Vi får anta att det är en feltecknad hollandare då vi inte vet om varken frassen eller holländaren bar på/var weiner.
Det är ju många kaniner idag som bär på weiner, weiner kan ju döljas upp till 7 generationer bakåt har jag för mig(🤔) så ja, det är mycket möjligt att det är weiner🙂 men jag tänker anta att det är feltecknad hollander då inga andra uppgifter finns😃😛
Det är en enfärgad gul/svart japan, därav att den ser ut som en madagaskar. Då den helt enkelt är en madagaskar med japanteckning.
Kaninen är även holländaretecknad.
Genkod A_ bjbj C_ Dd gg + holländareteckning (du?)
hm… hur kan hon vara madagaskar?
Det är inte gg som gör en japan slöjad, utan b i kombination med gg.
Genetiskt sett är kaninen A bjb C Dd gg samt att den har holländartecken.
Så, det finns alltså två typer av gul/svart?
Alltså den varianten som ser viltgulaktig ut med svarta inslag, och en som ser mer madagascarfärgad ut med svarta inslag?
Är bägge varianter godkända på utställning?
För länge länge sedan när jag avlade på utställningskaniner så fick jag en gång en japankull, men på den tiden skrev man nog bara "gul/svart japan" i stamtavlan. Dem ungarna var alltså mer gulaktiga, de såg viltgula ut typ, me svarta streck.
Tycker överhuvudtaget det har ploppat upp massa konstiga nya färger inom kaninvärlden sen jag sist för typ 15 år sen engagerade mig i rasavel :P
Jag var ändå rätt duktig då o höll på med genkoder o sånt därnt, de mesta är glömt idag dock.
Men typ färger som, viltisabella, kanel o viltzobel o sånt tror ja nästan inte ja hade hört talas om då.
Kul, för det är vackra färger! :)
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#19: Den slöjade varianten av japantecknat är oönskad, men tyvärr händer det att dom går igenom på utställning. Kaninen i första inlägget har dock på tok för lite svart i teckningen för att vara godkänd.
En japantecknad som motsvarar standarden ska ha en ren färg som är gul till rödgul. Den rödgula tonen föredras framom den ljusgula.
Så den vackra hoppkaninspojken på bilden här ovan är alltså av den med önskade rödare varianten? Fast med för lite svart? :)
Linnea Adler
#23 för lite svart? :)
#23: Nej, den är också slöjad men har inte lika stark slöja som den i första inlägget.
Här är en japantecknad med bra färg http://www.ka9n.no/fakta/kaninfakta/bilder_raser/japaner.jpg
Okej!
#25 ne ja menade den kanin som hoppar över hindret :)
Linnea Adler