Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 935 ggr
Natalie97
0

Höjdrädd kanin?

Jag har min kanin inomhus och han får gå fritt på nedervåningen när vi är hemma, men på senaste tiden har han börja gå upp för trappan. Jag har läst att kaniner ska vara höjdrädda, men varför skulle han då villa klättra i trappan? Lyfter bort han så fort jag ser det men om han ramlar ner kan han skada sig rejält och det får inte hända. Har ni några tips? på vad jag kan göra?

RebeccaG
2

Höjdrädd menas mest med att när man lyfter kaninen kan den få panik, jag har en kanin som är höjdrädd & hon tycker inte om när man bär henne utan att hon gömmer huvudet under min haka.

Du kan ju skärma av trappan med ett kompostgaller?

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Natalie97
0

Jag har satt för galler för trappans ingång men då hoppade han upp från andra sidan av trappstegen och när han väl har kommit upp på ett trappsteg fortsätter han upp snabbt. Jag förstår inte varför han vill upp så gärna.

RebeccaG
0

#2 Då skulle jag nog sätta halkskydd, något som typ IKEA-dörrmattor(sånna för 4kr/st) på varje trappsteg & klippa till dem i lämplig storlek. Då behöver du inte vara rädd för att din nin ska ramla & slå sig🙂

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Natalie97
0

#3 tack så mycket, ska jag prova :)

[Mi-rand-a]
0

kaniner gillar oftast höga höjder  så säkert därför din kanin vill gå upp i trappen.

ninen DH
0

Som #5 sa gillar de ofta höga höjder, det är därför man har sitthyllor i burarna. Kaniner gillar att ha översikt.

IdaL
2

Kaniner gillar höjder så länge dom har fast mark under tassarna.

Dvs att så fort du lyfter kaninen och den inte har något att sätta tassarna på kan den bli rädd för höjden.

Natalie97
0

Okej. Tack så mycket. Han har 2 sitthyllor i buren och ca 3 utanför buren ( lådor han hoppar upp på) så han har möjlighet att hoppa upp på saker.