Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1010 ggr
Lexie82
0

Avla hane?

Så, i ett tidigare inlägg frågade jag om min hermelinkille är för gammal för Avel, vilket han tydligen inte var. Jag frågade av ren nyfikenhet då jag varken har plats eller tid för ännu en kanin just nu eftersom jag planerar att starta uppfödning av dvärghamstrar. Men det skadar ju aldrig att hålla sig informerad ändå, för framtida behov.

1. Betraktas det som oartigt att söka efter en hona som vill para sig med min hane? Eller bör jag hålla utkik efter någon som letar efter den typ av hane jag har?

2. Jag har en viltgrå hane som har ställts ut av förra ägaren med poäng som legat mellan 92-95. Själv kan jag ingenting om utställningar, men skaffar jag en unge i framtiden hade det ju varit kul att börja med sånt. Så då undrar jag vilka färger och pälstyper jag skulle kunna para mina hane med för att det skulle bli ungar som är godkända för utställning?

3. Om man lånar ut sin hane för PARNING, vad brukar kutym vara vad gäller ungarna? Brukar man som ägare av pappan få en unge som "betalning" eller brukar man få köpa en av ungarna som vem som helst?

4. Kan man sätta ihop en vuxen hane med en unge? Antar att de då kanske måste vara kastrerade för att undvika bråk, eller hur funkar det där?

Hoppas någon kan svara på de här frågorna. Det är som sagt ingenting som är aktuellt just nu, men jag tycker att det är intressant att lära mig så mycket som möjligt om mina djur =)

Peak303
0

1. Spelar inte så stor roll. :))

2. Är kaninen stamboksföd? Beror på vad din hane har för färger i sin stamtavla. Är där bara viltgrå så viltgrå, beroende på vad du vill få fram. Viltgrå är en dominant färg! 

3. Det är något man kommer fram till sinsemellan. Antingen en kostnad eller en unge brukar många välja.

4. Är hanen inte kastrerad så ska man inte sätta ihop denne med något. En hane som inte är kastrerad brukar försöka kastrera andra hanar och vill bara ha ungar om det gäller honor.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Lexie82
0

Det är bara viltgrå, så långt jag kan se på stamtavlan i alla fall.

Så jag får bara viltgrå oavsett vad jag parar honom med, eller är det bara viltgrå som är godkänt i utställning?

Jag vet att hanar inte brukar fungera att ha ihop, men tänkte att en unge kanske hade fungerat. Vad jag förstått är det ganska riskfyllt att kastrera en kanin, så det vill jag inte gärna göra, och skulle jag ta en flickbebis så blir det ju fler bebisar ganska snabbt…

Men hur gör alla de jag sett här inne som har flera kaniner, till och med i samma burar? Är det kastrerade kaniner allihop? För jag blev å det starkaste avrådd från kastrering på grund av att narkosen är så riskfylld..

Peak303
0

Du får enbart viltgrå med anlag för andra färger.

www.kaninfarg.se har alla färger på sin sida. Alla färger som är tjockmarkerade är godkända för utställning.

Nej en hane ska man inte ha tillsammans med någon annan om denne inte är kastrerad. Ja det är alltid en risk att kastrera. Jag har själv kastrerat en hane vilket gick jättebra. Finns både veterinärer som söver samt dem som lokalbedövar. 

De som har flera tillsammans har ofta en kastrerad hane med hona eller flera honor som oftast vuxit upp tillsammans. Jag vet flera som kastrerat både honor och hanar utan problem.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Lexie82
0

Ja, jag vill inte utsätta honom för risken det innebär att kastrera honom bara för att jag ska kunna ha två kaniner samtidigt. Då känns det bättre att ha bara honom så länge han lever och sedan skaffa en ny och hoppas på samma tur med temperamentet.