Bruten tå!
Hej min kanin har brutit sin tå, den sticker rakt ut från tassen. När jag ringde veterinären sa de att jag skulle vänta till på måndag och sen boka tid då man inte gör något åt sådant på kaniner.
Vill ha er åsikt. Har ni varit med om liknande? Vad fick ni åtgjort?
Vill tillägga att hon inte ser ut att ha ont då hon är lika go som vanligt, vågar inte vara där och klämma på min lilla plutt.
Så länge din kanin mår bra dvs äter och dricker som vanligt, har hon inte alldeles för mycket smärta.
Jag hoppas att du menar att en tå har felstånd? Då är det inte så akut. Inte att ett ben sticker ur huden? Då är det en komplicerad fraktur och måste ses pga infektionsrisk.
Så om huden är oskadad och din kanin äter bra kan det vänta tills i måndag.
Jag har själv en kanin som har en tå som är utåtriktat sen jag har fått henne som omplacering. Upptäckte det senare. Hon har altid mått bra och förflyttar sig normalt.
Bruten tå gör ont såklart, även om det inte märks på kaninen! :( När min kanin bröt tån fick han bandage, smärtstillande och blev ordinerad burvila (han skulle alltså sitta still i buren). Jag tycker att du ska åka till en veterinär som har öppet!
Har inte varit med om det själv och vet inte ad veterinärerna gör. Men jag vet att brutna kroppsdelar gör ONT. Kaniner är ju bytesdjur och visar inte alltid att de har ont. Därför kanske du borde ringa och kolla andra veterinärstationer för att få bättre råd?
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Det stämmer att det är svårt att sätta bandage på kaniner som #1 säger, men en bra veterinär kommer försöka för att inte tån ska lägga sig fel och kanske framförallt ge smärtstillande.
Tack allihopa! Kan tyvärr inte ringa någon annan veterinär då jag bor såpass illa till att vi inte har fler än de jag ringt.
Har dock bra nyheter och igår kväll så satt jag med henne och så tog jag på hennes tå. Hon blev arg och "flippade" baktassarna mot mig när hon sprang iväg. Och när hon kom tillbaka så satt hennes tå där den ska.
Så åker till veterinären på måndag och kollar så den kan växa ihop som den sitter nu eller om den måste flyttas ytterligare :)

Jag har haft två kaniner som har brutit tån och det har läkt fint. Det är klart att dem är ömma men låt det bara vara så ska du se att det läker:) så länge kaninen mår bra och inte verkar allmänt påverkad av det så skulle jag låta det vara:) veterinärer kan som sagt inte göra så mycket åt det.
#5: låter mer som att en tå har varit ur led och nu (p.g.a. av häftig rörelse) sitter bra igen. Kan trots detta varit bruten med, men som #6 säger: om din kanin mår bra är det frågan om veterinär kan göra något annat än att hjälpa till med recept smärtstillande.
Lycka till med henne
Nu idag har jag kunnat titta lite mer på henne. Hennes tå sitter bara i huden, den är helt av innanför och den väljer lite själv vilken riktning den vill peka åt så hoppas de har någon sorts strumpa på veterinären som hon kan få ha tills hon läkt ihop :)
#8 Men usch, stackarn som gått med det så länge :(
#9 Jo det hinner ju bli två dagar hon får gå med det pluttan :/ Men ändå skönt att jag han se det direkt och inte typ nästa vecka.
#10 Som djurägare har man skyldighet att hålla koll på sitt djur och att ta det till veterinär om det är sjukt eller har ont. Vill bara påminna om det.
#11 Det är det jag har gjort. Ringde veterinär samtidigt som jag upptäckte skadan och de sa att det inte fanns något att göra förren de öppnade till veckan igen. Vad kunde jag mer ha gjort?
#12 Letat upp ett ställe som har öppet på helgen.
#13 Ge dig nu, hon har ju redan skrivit att hon inte kunde åka till nån annan veterinär.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
#14 Jag tyckte det var viktigt att upplysa om detta, men nu kan jag "ge mig".
#13 Närmsta veterinär som var öppen ligger över 30 mil ifrån mig. Tror det hade gjort mer ont än gott att låta min kanin åka bil så många timmar för att få ett bandage runt tassen och sen åka alla timmar hem igen. Det finns inget mer hon hatar än att åka bil.
#17 Jag ringde och jag fick "tips och råd" men smärtstillande ville de inte ge eftersom det skulle innebära en sådan stressande resa för kaninen, och då är det bättre om hon får vara hemma och ta det lugnt.
Det har gått jätte bra, hon är precis som vanligt förutom en liten utsmyckad tass som inte är så populär just nu ;) Men hon är glad om än lite förbannad för att hon inte får vara ute och springa lika mycket som andra dagar :)
#18 Vad bra, hoppas hon kryar på sig nu då!
#19 Tackar och bockar. Iris slänger in en liten kaninhälsning också :)
Då det hänt en massa idag tänker jag skriva hela historien här utifall någon annan är med om liknande i framtiden.
Jag vaknade i morse av att veterinären ringer och förklarar för mig att deras kaninexpert hade kommit tillbaka efter semestern och hört om Iris tå och ville att vi skulle komma tillbaka, Då hon inte alls förstod hur de kunnat skicka hem oss utan att ta så mycket som en röntgen.
Så jag lastade in Iris i buren och mot veterinären drog vi för andra dagen i rad.
När vi väl var där så möttes vi av en riktigt trevlig brud som genast tog väl hand om oss båda och ledde oss igenom en röntgen. När bilderna var tagna så stog både jag och hon som en fågelholk då Iris lyckats inte bara dra sin tå ur led men också brutit själva fästet.
Så det fanns bara en sak att göra och det vara tt operera bort tån, Iris lämnades kvar och jag fick hämta henne för några timmar sen.
Tån är borta men jag har en glad kanin hos mig igen (om än lite groggy). Hon äter redan ruskigt bra och försöker bara få av sig bandaget när matte inte tittar på.