Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1517 ggr
hannabs
0

Sned hakpåse

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna hakpåse fick min hona när hon tillfälligt under några månader inte bodde hos mig förra året. Hon fick fri tillgång till pellets och mkt morötter= som bäddat för fetma. Tycker hakpåsen var mindre då än vad den är nu, trots att hon får mycket mindre mat. Jag tror att hon omvandlar cellulosa till fett. 

När jag känner på påsen så är det som extra mycket hud, tjockare, alltså fett. Det jag undrar över är om kaniner kan få en fettansamling så snett? Sitter inte dröglappen centrerad? Oroar mig för att det är något som växer där men samtidigt känns det orimligt eftersom att hon fick den i samband med för mkt onyttig ma, samt att jag inte känner något konstigt när jag känner igenom området. Vad tror ni? Har ni sett kaniner med sned hakpåse tidigare?

hannabs
0

Ingen som vet om detta räknas som normalt eller om det borde kollas upp?

RebeccaG
0

Man puttar inte upp tråden samma dag som det skrivits i den/den publicerades. 

Sedan är hakpåse ärftligt, kaninen behöver inte vara överviktig för att få det men det är absolut en faktor. 

Hakpåse är inte farligt sålänge den inte 'innehåller' knölar.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

hannabs
0

#2 Förlåt, det visste jag inte. Jo, det vet jag, samt att de vanligtvis är honor som får det men hon fick den ju i samband med fel utfodring då hon var drygt 2 år gammal. Borde den inte kommit tidigare om det berodde på ärftliga faktorer? Men det som oroar mig är som sagt att den är placerad på vänster sida och ej i mitten. 

Kan även passa på att fråga om någon har erfarenhet av att banta en kanin. Har det gått bra? Har hört att det är väldigt svårt, nästintill omöjlig, pga fettomvandlingen från i princip vad som helst, alltså från tex hö.

RebeccaG
0

#3 Banta e inte svårt. Ge en stadig diet(inget fusk!) på enbart hö & vatten så kan jag nästan lova dig att din nin går ner i vikt😉

Hakpåse kan komma i olika åldrar. Jag hade en hona som hade en tarmsjukdom, därav var VÄLDIGT smal, men hon hade en hakpåse som var gigantisk, dem uppkom vid 3 års ålder, så den kunde ju knappast kommit ifrån övervikt🙂

| Youtube

hannabs
0

#4 Okej, får hoppas på det! Här är två bilder till på hur konstigt placerad hakpåsen är.

hannabs
0

.

RebeccaG
0

Sålänge den inte hindrar kaninen att röra sig naturligt är det inte farligt😉

| Youtube