Träna in hoppning
Hej! Jag har sett att det finns väldigt många här som hoppar med sina kaniner.
Jag har ett par frågor!
1:Hur ''lär'' man sin kanin att hoppa?
2: Vilken ålder bör man börja träna?
3:Kan alla kaniner hoppa?
4:Vilken ras är bäst om man vill börja tävla?
Hoppas jag får svar på ett par frågor iaf! :D
Kaninhoppning iFokus har en artikelserie som handlar om att lära kaninen att hoppa. Läser du den så lär du få svar på alla dina frågor 🙂
1:Hur ''lär'' man sin kanin att hoppa?
Det finns jättebra artiklar på kaninmagazinet.se, Kaninhoppning.ifokus.se och i boken Kaninhoppning 2 av Lisbeth Jansson. Läs dessa först och försök med instruktionerna som finns där till att börja med.
2: Vilken ålder bör man börja träna?
Du kan börja selträna kaninen vid 3 månaders ålder, hoppa brukar jag vänta med till 4 månader (då de även får debutera).
3:Kan alla kaniner hoppa?
Klart de kan, men mer eller mindre bra. Hur väl en kanin lyckas beror dels på fysiska förutsättningar (kroppsbyggnad, kondition) och dels på mentala förutsättningar (inställning, stresstålighet, intresse). Mycket kan man träna sig till, men har kaninen inte rätt inställning eller intresset för att hoppa kan det vara ganska kört.
De enda kaninerna som man inte ska hoppa med är de största raserna eftersom de saknar de fysiska förutsättningarna och kan skadas.
4:Vilken ras är bäst om man vill börja tävla?
De kaniner som lyckas bäst på tävling är i regel s.k. hoppkorsningar. Det är kaniner som avlats fram för att hoppa bra och ofta med föräldrar som presterat bra på banan.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
1. Man kan börja på lite olika sätt, men man bör börja med att öva selträningen, då det kan vara ett stressande moment för vissa kaniner. Kom ihåg att ta det lungt så att kaninen inte blir rädd för att du tex. springer bakom den… sådant är lite från kanin till kanin.
Efter det kan du antingen gå över till att börja hoppa i sele eller att hoppa "fritt", du ställer då in hinder i en Hage och så för det hoppa själv. Själv föredrar jag att göra det med sele på en gång.
En otroligt viktig sak är att börja riktigt lågt (5-10cm). Även om kaninen hoppar bra redan första gången är det viktigt att hålla sig och inte höja, om man gör det kan det ledan till att kaninen börjar slarva och då riva. Sedan är det bara att fortsätta på den vägen.
2. Börja selträna kan du göra vid 3 mån, det viktigaste är att den har förtroende innan ni börjar! Kaninhoppnig hänger på att kaninen är tam! Börja hoppa kan du göra vid tidigast 4 mån.
3. Alla kaniner KAN ju hoppa, då det är kaninernas sätt att gå. Men tävla och hoppa banor är det inte alla som kan/vill… Ibland hänger det på selträningen, att kaninen är rädd för att vara i sele, men det kan också vara tex. för att kaninen inte har en bra fart på banan (är seg).
4. Hermelin är nog att föredra, det är risk att de större kaninerna (dvv och uppåt) bryter en framtass pga. deras vikt men det finns absolut enormt duktiga hoppade som är dvv.
Hoppkorsning är något du kanske bör testa, om du inte vet vad det är så är det när ungen har duktiga hoppare till föräldrar, då kan ungarna lära sig hoppteckinken lättate.
Tack så jättemycket för era svar!
Att en kanin större än en hermelin skulle bryta en framtass vill jag inte riktigt hålla med om:) Visst att dom riktigt stora raserna 6kg+ skulle kunna göra detta efter riktigt höga hopp men har aldrig sett någon så stor komma så långt då de helt enkelt är för klumpiga.
Hoppkorsningarna ligger ofta runt 3kg vilket nästan är dubbelt så mycket som en hermelin och jag har aldrig på mina 15år hört om någon som skadat sig på det viset:)
Därimot skulle jag säga att hermelinen är för liten om du vill tävla de högre klasserna, naturligtvis finns det undantag om de har en enorm vilja men det krävs även mod för att våga hoppa stora elitkombinationer och detta saknar de ofta.
För att återgå till trådstartaren; Vad vill du ha ut av att tävla? Vill du verkligen satsa på hoppningen och på att tävla så skulle jag helt klart råda dig till att vända dig till en uppfödare av just hoppkaniner!