Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 315 ggr
Lexie82
0

För gammal?

Jag har inga som helst planer på att avla på min hermelinkanin, men av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta när en hane är för gammal för att användas till Avel?

tlover
0

Vad jag förstått kör många inte på längre med hanar än med honor. Vi kommer inte avla nån kanin som är 6 år och äldre hur hälsosamma dom än är eftersom då är dom ändå "genetiskt död" och man kan inte skriva genbanksintyg på dom, så en av våra hanar pensioneras nu i augusti tex.

l'm back

iWontBite
0

#1 kan du förklara lite närmare för jag har aldrig hört något sådant. Låter ganska viktigt. Vad är "genetiskt död"?

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Lexie82
0

Så min hane, som är född 2010, skulle jag kunna ta ungar efter om jag gör det de närmsta två åren?

tlover
0

#2 det är genbankstermer, även om vi skulle kunna para han (eller en hona i bra kondis osv) så skulle vi inte kunna regga ungarna (antagligen är det gjort så för att man inte ska ta kullar på för gamla djur helt enkelt).

Jag vet inte om det är så med kaniner man avlar med stamtavla på då jag har märkt att det finns skillnader mellan genbank och stamtavla, men jag har bara avlat med genbank och aldrig med stamtavla så det kan vara annars.

#3 som sagt jag vet inte hur det är med stamtavla osv men man ska tänka på att det är ansträngande för hanar att para sig även om det inte är lika ansträngande som för honorna att bära ungarna så man måste alltid tänka in deras hälsa i det hela.

l'm back

Lexie82
0

Jag har en som sagt en hermelinhane som föddes i juni 2010. Han har ett väldigt trevligt temperament, lätt att handskas med osv. Den föregående ägaren ställde ut honom flera gånger, och enligt poängkorten jag fick med vid köpet så låg han på mellan 93-95 poäng (är det bra eller dåligt)?

Han är öronmärkt och jag har stamtavla för honom med tre generationer bakåt (farfar och mormor har poäng på champion, vilket jag gissar är bra)

Jag kan inte mycket om utställning av kaniner, så jag har inte en aning om ifall min kanin är en "attraktiv" kanin för Avel eller inte, men det hade varit trevligt med en avkomma från honom.

jossan84
0

Hanar producerar spermier och kan föröka sig hela livet, dock försämras spermiekvaliteten med åldern, så de kan ge färre ungar i kullarna tex. Jag vet inte hur reglerna är kring lantraser, men på raskaniner använder man sig inte av genbanker så det är fritt fram.

En hane född 2010 är inga problem att använda.

Man ska vara försiktigare med honor eftersom det är en stor fysisk påfrestning för dem att vara dräktiga och föda upp en kull.