Laglig bur? snabb svar!
Hej, Jag har två kaniner av rasen dvärgvädur i en stor inhägnad ute, ungefär lika stor som en hundgård.
Vi har tagit dit en upphöjd bur ( då dem självklart måste ha det)
Men har ett dilemma ändå, den upphöjda träburen är bara 97 cm lång men bredden och höjden är 50 cm, så den är till viss del godkänd, men ändå inte…
Men undrar om det kan vara godkänd ändå om man har det som ett så kallat "krypin" för kaninerna? de har ju en stor yta att vara på, men har tillgång att gå upp i den buren, finns även en bodel i buren som är helt skyddad.
PS, men kommer köpa hem en större bur snart.
Jag hade sett det som ett hus och deras Hage som resten av "buren". Låter som att dom har det bra :)
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)
Storlek med hundgård säger inte så mycket då det skiljer en hel del mellan varianterna och storlekar.
Den är godkänd OM bredden är över 53 cm.
Men den blir ju godkänd om buren står öppen 24/7 och de då kan skutta ner till hundgården 24/7 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tekniskt sett är den inte godkänd eftersom hundburen inte är upphöjd (hela buren ska ju vara upphöjd på vintern) men jag tror det är ett av dom bättre sätten att ha en icke godkänd bur
l'm back
Som #3 säger, för att det ska räknas som en bur ska den vara upphöjd från marken. Men jag tycker det verkar okej tills vidare…
Fast nu är det snart vår, inte långt kvar, och då har TS hela våren, sommaren och hösten på sig att fixa en större bur med 🙂
Och är bredden minst 53 cm på TS bur är den ju godkänd, även till två kaniner
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.