Nya mått?
Satt och klickade mej runt på datorn tidigare idag. Jag hamnade tillslut på någon sida där det stod om nya bestämmelser på burar för kaniner?
Har för mig att det här skulle träda i kraft nån gång 2015, vilket inte är så långt kvar.
Är det någon här som har koll på detta?
Yohanna & Kaninerna 
http://holbackens.weebly.com/
Jo men precis, var ju det jag tänkte på.
de nya måtten som skulle gälla mina kaniner är:
Minsta yta: 0.5 kvm
Minsta yta vid grupphållning: 0.3 kvm
Minsta mått på kortaste sidan: 60 cm
Lägsta höjd: 50 cm
Detssa mått gör så att jag precis inte klarar mej då jag tror kortaste sidan i mina burar bara blev 58-59 cm. Hur noga kommer dom vara med dessa regler?
kommer jag behöva riva ner allt för att bygga om så de blir 1-2 cm djupare?
Jag vet att regler är regler. Men det känns så onödigt att riva allt när jag precis blivit klar med allt och det bara är ca 1-2 cm som fattas :S
tror ju inte att kaninerna kommer må dåligt när de fattas 1-2 cm men frågan är hur noga dom kommer vara och om det blir som med stallen att dom kommer ut och kollar att alla följer de bestämmelser som finns.
Yohanna & Kaninerna 
http://holbackens.weebly.com/
När länsstyrelsen va hemma hos mig så fick jag skit för att min ena bur va 0,5 cm för låg i taket. Jag löste det genom att ta bort gallret och använd botten som toalett istället.
Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU
Jag fick veta att de skrotade bestämmelserna pga tidsbrist.
#4 källa?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag har hört att det fortfarande diskuteras.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Tycker jag var på gränsen till överdrivet! Det känns ju inte som att kaninen lider av det🤔
Dock blir det ju krångligt om de säger ja till ena och nej till andra, så jag förstår resonemanget, men ändå…
Det är uppe på remiss fortfarande, de flesta reglerna träder i kraft 2015 men just på kaninsidan har jag för mig att det sköts upp till 2017.
Då¨gäller det nybygge av bur, befintliga burar är ok 5 år efter att bestämmelserna träder i kraft.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#5 Stod i några tidningar då. Några saker gick igenom, men inte många.