Hur många kullar?
En av minna honor fick ungar för ca 2 månader sen. Och idag hittad ja min herre Tintin i hennes bur, så hon kanske får ungar igen (vilket ja inte hoppas på) men är detta farligt för henne eller hur många kullar brukar ni ta på era honor på ett år?
Det är inte farligt (så länge hon är i vettig kondition) men det är klart att det sliter att få kull på kull.
Utomlands tar man ofta ny PARNING när ungarna är 3 veckor. Ibland direkt när de är nyfödda. Om och om igen. 8-9 kullar anses normalt i produktion. 11 är inte helt ovanligt. Honorna håller ett par år innan de är utslitna, sen är de helt fördärvade.
Men två kullar med tre månaders mellanrum dör hon inte av. Tvärtom finns vissa studier som visar att det är lättare för dem att få två täta kullar på ett år än en kull i halvåret. Däremot bör hon få vila nu. Inga fler kullar på ett bra tag. Skaffa bättre lås på buren.
Jag tar ny kull när honan är i bra form. Kan bli 3-5 kullar om året. Eller en, ifall hon har svårt med den. Beror helt på. Jag avlar för produktion.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Okey tack så mycket för hjälpen :)