Kaninhane önskar flickvän!
Hej alla!
Jag har en dvärgvädur på snart 2 år som börjat känna av sina vårkänslor och gärna träffar nya vänner, eventuellt flickvänner. :)
Han är väldigt snäll, kelig och älskar allt som ger honom kärlek.
Han har väldigt tjock och fin päls, inga tandproblem eller övrigt.
Han är vit pälsen, förutom på öronen, lite i ansiktet och längs ryggraden där han är ljust beige färgad.
Han bor i västerort i Stockholmsområdet och åker inte gärna längre än inom Stockholm, då bilen kan vara läskig ibland.
Vid intresse skicka ett meddelande. :)
Endast seriösa tack!
Mvh Nicole
Åh, hade gärna låtit honom träffa min franska vädursflicka som letar pojkvän! Meeeeen tyvärr så bor jag mitt ute i skogen i norrland =/
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

kanske får fler intresserade om du skriver lite mer info om honom, vart kommer han ifrån, har han stamtavla/härstammningsbevis, finns det några uppgifter om hälsa bakåt i släkten
You can't spell Bitchy without Itchy
#1 Vad synd! :/
#2 Jag förstod det, hittade denna lista under viktigt :)
Fullstädigt namn: Silver Hassel Stjärna
Födelsedatum: 2012-05-01
Ras, färg och teckning: Dvärgvädur, vit med enstaka beige fläckar i ansiktet, beige öron och längs ryggraden. Han har mörkt gråa ögon.
E och U: Dvärgvädur, resten okänt men går nog att få tag på om det efterfrågas.
Uppfödare: Är butiksköpt, uppfödaren okänd men det går att kontrollera om det efterfrågas.
Allmänt värt att nämnas: Han har inte varit med andra kaniner sedan han kom hem till mig. Har dock vuxit upp med en kattunge, och aldrig visat sig aggressiv mot henne utan de är båda snälla mot varandra :)
Finns på ort: Stockholm
Ev pris för parning: Kan ju diskuteras, men detta är mestadels för hans egen skull då jag valt att inte kastrera honom. :)

dessutom är hans färg & teckning viltgul brokad ;)
kan vara bra & veta iom att du absolut inte ska para honom med en brokad/mantlad kanin då detta kan orsaka Vitsheckade ungar som är dödligt
You can't spell Bitchy without Itchy
#4 Haha tack :) jag läste om brokad men var osäker så tänkte att det var bättre om jag beskrev :)
Men oj, jättebra information, tack!
Då söker han vänner som inte har päls som är brokad/mantlad!
#6 Ursäktar att jag uttryckt mig konstigt!
Söker honor för PARNING, inlägget var i första hand för PARNING då det är det som är aktuellt just nu. Men, om det finns någon som bor väldigt nära skulle träffar vara jätteroligt det med så han får lite vänner, ja.
Han är inte till salu.
Ja, från djuraffär. Men jag vet att de bara köper in från några uppfödare, så man kan nog fråga dem och få ett svar. Sen är det nog inte en "jättefancy" stamtavla, men det går nog iallafall att få reda på vilka föräldrarna var. :)
# 7 Ok, såg nu att det var postat i "Kaninungar och avel".
Som du säkert vet är det svårt att skaffa vänner till en okastrerad hane, vet av egen erfarenhet. Honor: Han vill para sig med dem. Vare sig det var tanken eller ej..
Hanar: de brukar slåss och kan skada varandra svårt. Det kan hända även om en av dem är kastrerad.
Får jag helt fräckt fråga varför du vill para honom? Är det inte bättre att låta kastrera honom, så kan han gå ihop med andra kaniner, och slipper sina behov som kanske inte alltid kan tillfredställas.
Att utlåta av din annons så är detta din enda kanin du har? Förmodar då att han är din kelis.
Rekommenderar inte dig att låna ut honom. Med tanke på att du inte vet något om hans bakgrund i och med att han är butiksköpt. Han kanske bär på genetiska fel, det vet du ju inte. Sen för din egen skull också, en hane som får parar blir oftast mer hanig. Kan börja skvätta och bli mer på. Oftast märker dom mycket mer revir också.
Jag rekommenderar dig att kastrera honom och skaffa han en tjejkompis om du vill han ska ha en vän.
Man ska inte låta kaniner umgås som hundar. Det är bara stressande för en kanin. Deras relationer byggs upp, dom är inte gjorde för att mötas som vänner, det är bara stressande att möta nya kaniner.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Ja jo, men det vet jag. Men säg bara flickvänner, det var parningen som var i fokus, det med sällskap var dåligt uttryck av mig och är kanske mer aktuellt i framtiden :) Om han är kastrerad dvs.
Ja, det var planerat så förr men jag har haft en känsla över att jag inte ska det. Kan vara nojja över att något ska hända, men kanske gör jag det ändå. Han har inte visat denna "vilja" så starkt innan, och om jag märker att han blir väldigt stressad över det så kommer jag självklart tänka om. Men just nu är han inte kastrerad och inte för stressad, och isåfall tänker jag varför inte om någon är intresserad av hans gener. :)
#10 Jag förstår. Men finns det några uppgifter om hans gener?
Och som #9 säger, så kan de ju bli mer "haniga" om de väl parat sig, så för hans skull är det nog bättre att antingen hålla honom ifrån honor, eller kastrera.
Personen som skrev annonsen har ju vid flera tillfällen talat om att det inte finns några uppgifter om hans gener.
Minst två gånger har hon/han talat om det.
Kaninen var köpt på djuraffär.
Linnea Adler
Tack för alla tips? och råd!
Dock så är det så att just nu kvarstår det att om det finns någon som är intresserad av min fina "bondkanin", om man får skriva så, får de självklart höra av sig.
För mig är det naturligt att han blir mer hanig av sig, och det är inga problem. Han har instinkter, det måste man förstå. Han kommer inte att kastreras den närmaste tiden om jag inte märker att han går från "busig" till extremt stressad över situationen.
Så, till er som kan vara intresserade av honom,
skicka meddelande så kan vi höras vid! :)
Hade du bott i Skåne hade han kunnat få dejta en dam här. Jag föder upp för produktion, så det spelar mindre roll vad som ligger bakom, så länge han är frisk så klart. Risken för hälsovådliga defekter i första led är ändå väldigt liten. Men nu bor du ju inte här. Kanske det finns någon självhushållare som tänker som jag, närmare dig.
Jag förstår din tanke med att låta honom para sig, men det finns vissa nackdelar:
# Överskott på oönskade kelkaniner.
# Risken att hans beteende ändras.
# Smittorisk. Även om tex mina honor är friska och din hane är frisk, så kan de bära virus, bakterier och sjukdomar som de själva är immuna mot, men som den andra inte blivit immun mot och då kan sjukdom bryta ut. Exempelvis Pasteurella.
Kaniner vill så klart nuppa, men det är inte säkert att du gör honom en tjänst. Han kanske bara får mersmak och blir mer frustrerad av att inte få? I det vilda parar sig kaniner varje vecka även under vintern, enligt vissa studier (blir inte alltid dräktiga trots att de får ägglossning av själva akten, och inte brunstar som hund och katt. The private life of the rabbit, RM Lockley). Det är alltså inte djur som blir lite små-sugna en-två gånger om året, utan för dem gäller året runt.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
# 12 Det är lite svårt att vara intresserad av gener man inte vet något om, tycker du inte?
#15 Någon skrev "Men finns det några uppgifter på hans gener?" när frågan redan besvarats två gånger.
Därav mitt inlägg i frågan.
Linnea Adler
Men i och med att TS frågat om någon är intresserad av hans gener, så är det ju inte så konstigt om någon frågar TS om hans gener?
Men strunt samma. Nu får det anses klargjort att hans gener är okända. Fin kanin är det i alla fall! 👍