Mina kaniners hem :)
Hej hopp!
Veckostädet avslutat, så jag tänkte att jag skulle passa på att ta ett kort på mina kaniners hem o visa :)
Inte det vackraste kanske, men fullt funktionsdugligt och med gott om utrymme för små ninisarna att röra på sig, leka och leva.
Golvet är i betong och nyskurat, därför är det fläckigt o dant.
Mina kaniner är för övrigt:
Stampe, liten löwen/dvärgvädurskorsning, kastrerad och född i maj 2013. Liten stubbformad mysbit :)
Lisa, fransk vädur, född i juni 2013. Stor, tjock o jordens snällaste matvrak :)
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Ser jättefint ut :)
alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet
Fina ninisar och de ser ut att trivas i sitt hem. Gillar! 🙂
Supersnyggt, värsta lyxen ju!😃
Tänk bara på att de kan få trycksår av betongen.
Hej!
Jaså? Hmm, ska hålla koll på det, de flyttar ju ut så fort metern me snö försvinner :)
Tack för tipset!
Linnea Adler
Jättefint! :)
Ang. trycksår så se till att klorna är klippta, så bör de klara betong ett tag utan problem. Men bäst att hålla koll, lyft undan pälsen vid hälen när du tittar.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
De är lite si och så med att klippa klor på den stora damen… det är inte alldeles lätt att hålla stilla 6kg kanin som inte vill vara stilla och som inte vill låna ut sina klor för klippning… =/
Vet inte riktigt hur jag ska göra, hon är ju så himla stark o stor liksom, inte lika lätt o bara "hålla i" som med den andra mindre kaninen..
Så de klipps inte så ofta som de borde, tyvärr, =/
Linnea Adler
#6 Blir klorna långa, speciellt på hårt underlag, så flyttar kaninen bak vikten från tån till hälen, och det orsakar trycksår. Är de riktigt långa kan det orsaka infektioner och tryckskador inne i tån där klon fäster också, vilket inte syns så mycket men ömmar.
Klorna kan också slipas på betongen, så om de är korta trots att klippningen inte funkar så bra, så är det ingen fara. Annars bör du nog be någon om hjälp att klippa.
På vissa av mina vänder jag dem inte på rygg när jag klipper, eftersom de saknar reflexen att ligga still då, utan de får stå på ett bord och så håller jag dem mellan min kropp och vänster armen, och med vänster arm för jag bak baktassen för att komma åt klorna. Framtassarna är trixigare men tar jag det lite lugnt och fint brukar det gå. I värsta fall får du kanske vira in henne i en handduk.
Kanske detta kan vara en ide?
Wow, det där ska ja pröva!
Min hona som har lite bekymmer med o acceptera klippning är rätt framåt o smart av sig i övrigt så det är nog nåt som skulle kunna passa bra på henne :)
Dessutom är hon mattokig ^^
Linnea Adler
Jag har funderat på att be en veterinär söva henne och klippa av typ hela klon nästan som man gör på hundar ibland som inte vill klippas, men efter att ha förstått att sövning på kaniner är väldigt farligt så känns inte det heller som något rimligt alternativ…
Linnea Adler