Hjälp med information
Hej alla kaninvänner. jag skulle vilja be er om hjälp. Jag behöver all information som man behöver veta när det gäller vad kaniner kan/får/ska äta. Vad de ska ha för vitaminer och tillsattser, vad de ska ha i buren, hur stor bur till antal kaniner.
Och om hur de ska skötas. Jag behöver också få uppdelat i vilka olika kaniner de är och om de sköts olika.
Gärna presentativa kort på de olika sorterna och hur en bra bur ser ut inredd.
Om ni kan hjälpa mig med detta blev jag glad. Det hela ska sedan användas i utbildningssyfte i en djurtillbehörsaffär för att folk ska få rätt information direkt när de kommer in i affaren. För att de verkligen ska hitta informationen snabbt.
Hoppas på hjälp.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Hej!
Dvärgkaniners burar ska vara minst 100*50*50, och inte en cm mindre! Uppmana gärna folk att köpa större burar. Kaniner behöver inga extra vitaminer som man lägger i maten eller så, men ska gärna ha minst 2 grönsaker per dag och pellets. Blandfoder som t.ex. "Festival" är otroligt onyttigt och bör egentligen inte användas alls.
Kaniner vill gärna komma ut och springa varje dag. Det kan vara t.ex i ett rum eller så kan man bygga en Hage utomhus. Helst ska kaninen få röra på sig minst en timme per dag, men gärna mycket mer.
Sen tillhör kaniner inte gnagare, utan det är hardjur! Dem behöver alltså inte bo två och två. Om du har tid för din kanin kan den bo ensam, och när du köper din första kanin är det smartast att bara köpa en och inte två. Alltid när du ska ha kaniner tillsammans ska det vara två honor, en hona och en kastrerad hane eller två kastrerade hanar (i vissa fall). Aldrig en könsmogen hona och hane tillsammans! Ha alltid en extra bur beredd ifall du köper flera kaniner, det är långt ifrån alla som går ihop.
Tror det var litegrann ;)

Tack, där fick jag en hel del information som är bra att sätta stora lappar om :-)
Vad är bästa maten för dem?
Vill att det rekomenderas det rätta inte något skit. Vad är det för grönsaker de ska ha, och vilka får man inte ge och vilka kan man ge ibland men inte för mycket av. :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Morot brukar vara bra ;) Och banan och äpple, dock inte överdrivet mkt. Sen sallad (i viss mån), brocoli m.m Det mesta faktiskt!
Då jag inte använt särskilt många olika sorters pellets så kan jag nämna iaf Edel och Hobby 'Plus, de både är nyttigt & gott för ninerna =) Sen finns det ju Stampe, Prestige (stvning?) , Lottie och massa andra. Vet att en del här på forumet använder iaf Lottie och Stampe, någon som kan berätta om det? =)
Så måste jag bara påpeka att kaniner inte bör lämna uppfödaren förrän vid 8 veckor, dvs. man ska inte köpa en kanin som är yngre än det.
Jag använder pelletsen Lottie och det är ett väldigt bra, nyttigt foder som min kaniner älskar. Kaniner ska ha 80 % av kosten genom hö. Och sedan ska de ha vatten såklart och grönsaker. :) Vad bra att du tar tag och ger djuraffärens kunder information.

Skrev detta i en annan tråd, men det kanske passar in här med :)
Finns massor man kan ge:
Grönsaker ska ges dagligen. I det vilda äter ju kaninen blad, bark & andra svårsmälta växter. Man ska helst ge minst 3 sorters grönsaker per dag (om kaninen är van vid det). Morotsblast, betblast, maskrosblad & blommor, persilja, klöver (inte rödklöver), broccoli, paprika (grön), brysselkål, basilika, spenat mm. Om man "bara" ger en sorts grönsak per dag kan kaninen få problem med ämnesomsättningen. Därför ska man variera!
Annat, som kan ges i mindre mängd:
Papaya, Ananas, Jordgubbar, Melon, Hallon, Persika, Päron, Fullkornsbröd (torrt) mm. Ej i stora mängder, då högst någon tesked om dagen.
Det du ska se upp för:
Salta eller sockerrika råvaror, nötter, choklad, flingor eller andra spannmålsprodukter (tex. kakor & bröd). Inte heller mat från din tallrik. Detta kan orsaka olika tarmsjukdomar eller fetma.
Det är heller inte nödvändnigt med salt/mineralsten, eftersom kaninerna slickar för att det är gott och överdosering utav just salt kan leda till njursjukdomar.
Kan också skriva lite om själva pelletsen; Fruktblandningar och blandfoder ska man helst undvika då det är väldigt fett samt kan leda till tarmproblem. Det bästa är vanligt pellets men det viktigaste är att fiberinnehållet är över 17% !
Finns ju en hel del bra artiklar här på forumet om de olika raserna, mat, bur, skötsel osv. Titta bland dem så kanske du finner mer av det du söker.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Frukt, grönsaker och ätliga växter som kaniner kan äta.
Lag om minsta boyta Många djuraffärer säljer tyvärr OLAGLIGA burar och folk utan information köper dessa burar. De är alldeles för små.. Usch.
En sak att tänka på att kaninens basföda är hö, det ska utgöra ungefär 80-90% av kaninens dagliga kost. Sen kommer grönsakerna, frukten, gräset, grenar, växter och sen kommer pellets. Veterinärer rekommenderar ungefär 2-3 msk pellets per dag till en dvärgras och egentligen kan kaniner klara sig utan pellets men det är ett bra tillskott. Pelletsen ska inte vara själva Maten utan det är alltså Tillskottet.
Gnagarblandning och sånna blandningar är inget att ha. Det är bara massa onyttligt och onödigt fett!!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Hej Åsa! Bra att du tar tag i det här, det behövs verkligen.. jag är själv en av de som först köpte en för liten bur och dessutom gnagarblandning.. nu vet jag ju bättre men hade jag inte halkat in här hade jag säkert gjort en massa fel! Vore tokbra med bättre information i djuraffärer. :)
Ang hur deras burar bör vara inredda: Till bottenströ kan man använda spån, halm, tidningar eller en blandning av det. Själv har jag en ventapad (hundpläd) i botten.
Övrig nödvändig utrustning i buren är såklart vattenflaska, matskål, höhäck (eller höboll el liknande, man kan förstås även ha höet i botten), pinnar som kaninen får tugga på, kanske ett hus och en toalett om man vill. Kaniner är ofta lätta att lära att gå på lådan :D I toan kan man ha vanligt kattsand, toa-lätt, spån eller som jag, kristallsand även det en typ av kattsand. (I princip luktfritt)
Kan bifoga en bild på min bur.. min lilla Hubert har även en hängmatta gjord för iller ^^
Tycker det är superbra att du ser till djuraffärerna lite!! Ofta lär de sig fel saker, och sen lär de köparna det de "tror" är rätt.
Grenar eller dyl. att gnaga på, är bra att ge både till sysselsättning och tandslipning. Kaninernas tänder växer ju hela tiden, så därför är det viktigt. Blir tänderna för långa kan ju inte kaninen äta!
I en bur ska det finnas följande: Matskål, vattenskål/flaska, sitthylla och/eller hus. Gärna högaller, hö/sallads boll, toalåda, tunnel och lite andra roliga saker man kan komma på.
Bra saker att strö med är spån, halm och träpellets (t ex Toa-Lätt). Är det en innekanin, räcker det t ex med spån. Har man en utekanin är det bäst att ha halm också så blir det lite varmare för dem. Många säger att Toa-Lätt luktar mindre, men själv vet jag inte.
Större kaniner behöver större utrymme, det säger sig självt. Det finns 5 olika "storlekar" på kaniner: Dvärgras, liten ras, mellan ras, stor ras, jätteras. Minsta måttet för dvärgraserna är 100x50x50 (LxBxH). Men dock är det bättre ju större det är.
Där står det lite .. Hoppas det är till någon hjälp..
Mvh Maja
Något du saknar Åsa? =)