Hoppning
Har börjat träna kaninhoppning med Melvin nu!
Hur ofta tycker ni att man ska träna med sin/a kanin/er per vecka??
och hur länge tycker ni att man ska träna med kanin/en per träning?

Själv så tycker jag att man ska hoppa med kaninen 2-4 ggr i veckan och kanske hålla på 15-30 minuter, eller så gör jag med Melvin ivf!
I början ska man väl ta korta pass, typ 10 minuter?

putt

I början hoppade jag 2 gånger i veckan med Peach, ca. 20-30 minuter och då inte bara ren hoppning, utan annat kul också (som t.ex. skutta i skogen ;). Nu däremot hoppar jag bara 1 gång i veckan ca 20 minuter, eftersom hon kan det så bra så behövs det inte mer. :)
När jag lär in mina så tränar jag två gånger i veckan, tills det sitter vilket det oftast gör efter 2 veckor, dvs 4 träningar. sen låter ja dem vila till debuten. Annars tränar vi enbart om vi har tävlingsuppehåll.

#5 Okej, hur lång tid tränar du per träning??
#5 i början max 10 minuter. annars tar jag max tre varv på banan och sen kanske tränar ett visst hinder lite extra.
ska givetvis va #6

Försöker träna mina niner 1gång/veckan (har 2ninisar).
Sen håller jag på tills mina mål är gjorda. Te.x:
- Idag skall Albin hoppa 20cm och klara av alla hinder.
- Idag skall Mimmi klara hoppa över alla hinder.

Jag hoppar med Amy de dagarna jag har lust, och håller bara på i 5-10 minuter för att hon inte ska tröttna på att hoppa

Har inte börjat hoppa med Myran än. Men jag ställer upp en bana på 8 hinder och låter henne nosa och kika lite på dem. Hon ska alltid sitta och nosa i sju år på något innan hon fattar att det inte är farligt ^^ Detta har jag gjort nu två gånger.
Tränar också kommandon som:
- Stopp - Bra att kunna om hon sticker iväg någonstans där hon inte får vara, tex. under bilen. Så slipper jag rycka och dra i kopplet. När hon sprungit en bit och stannar säger jag Stopp.
- Vänta - När jag ska börja tävla med henne måste hon kunna vänta på startsignal. Lite samma som stopp, förutom att jag sätter handen framför bogen på henne och säger Vänta.
- Kör - Efter jag sagt vänta och hon suttit stilla ett tag tar jag bort handen och säger Kör. Skulle egentligen vilja säga "Varsågod", men vet inte om hon kommer fatta det :P
- Kom hit - Om hon sprungit en bit går jag lugnt efter och lyfter henne till min sida (vid foten) och säger Kom hit. Förhoppningsvis ska hon kunna komma tillbaka till mig när jag säger det.
- Myran - Hennes namn ;) Säger hennes namn varje gång hon får en liten morotsbit. Ska förhoppningsvis fånga hennes uppmärksamhet.
- Nej - Om hon kissar, gräver eller biter på något utanför buren lyfter jag undan henne och säger Nej.
Kanske lite utanför ämnet, men bra saker att träna med sin kanin om man ska börja hoppa ;)

#11 I 7år?

#12 Jag överdrev med flit? ^^
jag har börjat lite smått med skalman som är nu lite över ett år.
första veckan hade jag honom i sele och försökte få honom att hoppa ett hinder, när det gick försökte jag med två, men det förstod han inte riktigt. så det övade vi på mer dagen efter tills han klarade två hinder i rad. nästa vecka tog vi tre hinder och när han kunde det så höjde jag hindrena lite och så har jag hållt på en tid nu. men han har inte lärt sig att hoppa ifrån där buren står. han vill likosm bara hoppa dit buren är :S
Medarbetare på Hundar.ifokus

Jag tränar ungefär 2 gånger i veckan..När jag känner att han fattar och vill hoppa så får han hoppaa nå varv och sen får han en mumsbit så får han gå in i buren igen^^
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

putt
Kan nån säga hur jag ska få mina kaniner att hoppa dom vill bara gå under eller runt dom jämt :/

När mina kaniner försöker hoppa under bommarna istället för över brukar jag bygga små kryss istället…då blir de lättare för dom att förstå att dom ska över…å så hoppar dom i mitten. Sen brukar jag fortfarande ha kvar kryssen under dom raka bommarna ett tag…och tillslut fattar dom att det är över och inte under som dom ska hoppa (: e lite dåli på å förklara men
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Jag hoppar med Leona kanske 2-3 gånger i veckan i kanske 20-30 min Det beror på hur pigg hon är :D . Sen har vi börjat med "styrketräning" som jag kallar det (Springa uppför en stege i uppförsbacke) och det kanske jag gör 1-2 gånger i veckan :) Fast allt beror på väder, hur vi mår o.s.v
vet inte men jag skulle nog inte träna så jättemycket för att kaninen inte är van vid det:P