Bits!
Har en dvv som är ca 5 mån. Hon var först väldigt rädd, men sen började hon komma fram och vilja "hälsa" när man kommer.. Hon är väldigt kontaktsökande och nyfiken.
Hon tycker inte om att bli upplyft, men sitter gärna i famnen en stund och blir klappad, då gnisslar hon tänder och halvblundar, så tror hon tycker det är mysigt.
Men efter en kort stund börjar hon bitas och sprattla! Det gör inte ont, men hur ska man bete sig när hon gör så? Jag brukar släppa ner henne i buren på en gång, men ska man tillrättavisa henne istället? Det är ju lite läskigt för barnen, de vill inte hålla henne, eftersom de vet att hon alltid börjar nafsas efter en kort stund.
Ska sälja henne, och det kan ju bli svårt att sälja en bitande kanin, även om hon nu inte biter för att hon är arg. Jag tycker också det är lite obehagligt med detta nafsandet.
Min kanin var så förut, det går över, hon är säkert bara brunstig.
Aktiv på kanin.ifokus.se
Ni kanske ska låta bli att ha henne i famnen och i stället kela med henne nere på golvet. Jag har sällan mina kaniner i knäet då de inte gillar det. Istället kommer de fram och tigger klappar och kel. Annars så är det bara att putta bort kaninen när den börjar och säga nej till den. Efter ett tag kommer den förstå att det inte är ok att bitas och lägger då förhoppningsvis av :)
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Hon har varit så redan innan hon blev könsmogen :/
Hon bor ute, så jag har henne inte på golvet, men när hon får springa fritt i inhägnaden ute, kommer hon så gott som aldrig fram till oss, utan springer hellre omvägar, eller nosar en sekund, och springer sen iväg…