Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1143 ggr
[Linsenhejhej]
0

Rädd kaninunge

Köpte en dvärgvädur i dag, en kaninunge, som är lite rädd. Han stampar med fötterna när jag sträcker fram handen till honom. Antar att detta är normalt de första dagarna, har jag rätt? Skulle det fungera om jag inte lyfte upp honom alls till att börja med och bara visade honom att jag betyder "här kommer mat" till exempel? Eller har ni något annat bra tips?? 🙂 Jag har inte lyft upp honom mycket alls i dag.

Peak303
0

Jag skulle ge dig som tips? att låta honom vara så mycket som möjligt de första dagarna för att låta honom "landa". Är alltid bättre att vara försiktig än att tvinga kaninen till att göra en massa till en början. 🙂

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[Linsenhejhej]
0

#1: Tack så mycket! 🙂 Ska göra så.

Emmetem
0

Instämmer med #1. Jag skulle också föreslå att ta det lugnt i början. Han är en liten unge som nyss kommit till ett nytt läskigt ställe! Han känner ju inte dig än och har ingen som helst tillit för dig. Det är sådant man får arbeta upp! Låt honom vänja sig först, sedan kan du börja muta lite med godis om några dagar när han vant sig. Då är mitt tips? att du håller lite godis i buröppningen och låter honom komma till dig. Det är viktigt att du inte tränger dig in på hans personliga revir och låt honom komma fram till dig på hans villkor. Då brukar som sagt lite godis hjälpa! Ibland är de inte intresserade av godis, men för guds skull - stoppa inte in handen i buren och försök klappa honom om han är rädd och vill springa. Utan ta det försiktigt och lär honom att lita på dig. Jaga aldrig runt kaninen i buren!

Få honom att lita på dig genom tålamod, kärlek och respekt så kommer du att få en vän för livet :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

[Linsenhejhej]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3: Tack! 🙂

Han åt morot ur min hand i dag, och hoppade upp i mitt knä nar jag satt utanför buren. 🙂 Han verkar redan modigare.