Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1300 ggr
SmillaM
15

"Misshandlade" kaniner

Hej, detta är en bara en fortsättning på det jag skrev om igår. En kort uppfattning om det som hänt: Min kompis kaniner får inte hö, ingen vatten och det ända dem får är Ica Kalasmat. Och dem har också ett ENSAMT marsvin med brutet ben. Jag bad min mamma att följa med och prata med hennes föräldrar. Mamma var verkligen jätte trevlig när hon frågade om hö och hur dem hanterar dem. När vi kom hem till dem så såg jag att deras utpekanden inte hade någon vattenflaska, för att när jag var där tidigare idag skulle isen i flaskan smälta, men dem hade inte satt tillbaka flaskan. Alltså den hade inget vatten eller tillgång till snö på cirka 12 timmar. :( Min "väns" mamma sa att att dem hade hö ibland, men nästan bara på sommaren. Dem kunde inte ha hö för att föräldrarna var allergiska mot hö… Jag tänkte: "Varför har ni då kaniner och marsvin om ni inte tål hö?! Dessutom har ni en utekanin?! Varför får den inget hö?! (OT) : Dagen efter när jag kom till skolan frågade jag henne om dem ska skaffa bättre hö och mat, men svaret blev: JAG KAN FAKTISKT TA HAND OM MINA DJUR PÅ EGEN HAND!!! Jag: Nej det kan du tydligen inte, dina djur mår inte bra? Förstår du det? Hon: MEN SLUTA LÄGGA DIG I VAD JAG GÖR MED MINA DJUR!!! Sedan gick den svaga j"veln iväg för att samla klasskamrater emot mig, så himla dåligt tycker jag, hon är så svag att hon inte kan stå upp för sig själv, hon behöver tydligen ett "gäng" som går på mig. Hon är väl inte den populäraste tjejen direkt, så hon fick inte några i sitt "gäng". Jag skulle kunna säga att jag "vann" det här. Jag som trodde att jag skulle bli uthängd, så blev det inte, mina vänner brydde sig inte ett skit om detta. Det Är jag tacksam för, jag avskyr när folk startar gäng emot varann. Viktigt, jag anmäler detta till länsstyrelsen nu. Eftersom att man förstår att föräldrarna inte kommer göra något åt saken. Kommentera gärna.

Aktiv på kanin.ifokus.se

Anna-Helga
2

Bra att du anmäler. Ett besök från länsstyrelsen kanske kan ge dem de upplysningar de behöver!

ÄlskarMinKaninBosse
3

Fy vilka djur plågare. De borde aldrig skaffat kaniner i första hand!  Berätta för veterinärer eller djur experter eller som du sa innan anmäl till länstyrelsen.

MariinaS
3

Hur vet du att marsvinet har brutet ben?

Men annars verkar ju din vän inte ha alla hästar hemma trots att hon är 12 år, hon verkar oerhört dum och hjärtlös (sorry)!

Väldigt bra och starkt gjort utav dig att våga stå på dig och säga emot!!!

SmillaM
5

#3 Skulle inte kalla henne min vän lägre, snarare djurplågare

Aktiv på kanin.ifokus.se

Elisesjolin
1

Anmäl till djurskyddsinspektörerna!

SmillaM
3

#5 Nu har jag anmält detta till länsstyrelsen. Vad händer om man anmäler detta till djurskyddsinspektörerna?

Aktiv på kanin.ifokus.se

Anna-Helga
2

Det är Djurskyddsinspektörer som jobbar på Länsstyrelsen, så nu har du gjort vad du kan!

SmillaM
0

Jaha! X) #7

Aktiv på kanin.ifokus.se

SmillaM
3

Jag medelar er när jag har fått svar från länsstyrelsen! ;)

Aktiv på kanin.ifokus.se

Anna-Helga
1

Kanon! Starkt av dig!

moomiis2
3

Bra gjort att anmäla! Trots att hon var din "vän", synd att det finns sådana människor!

scooby1
1

hur har det gått, har du hört nått ??

Emmetem
3

Bra att du anmälde. Djur ska verkligen inte behöva behandlas så. Jag hade faktiskt satt mig ner och konfronterat din vän. Inte säga "djurplågare" rätt ut om jag säger så. Jag har själv sagt till bekanta om jag tycker de missköter sina djur. En tog kaninkull, på kaninkull, på kaninkull på sin hona som var överviktig och fick vanlig gnagarblandning från ICA. Glömde jag nämna att hon fick missfall 7 av gångerna och tog cirka 8 kullar? Varav endast 1 kull överlevde? Jag satte mig ner med mamman till tjejen och förklarade läget att man inte gör så mot ett djur och jag förklarade det på ett vuxet sätt. De var väldigt missförstående och trodde ju självklart att det var helt okej att göra så för att de ville ha ungar på henne. För att sälja varenda en, de skulle inte behålla någon. De skulle sälja för att det var "kul med kaninungar". Jag sa snällt men bestämt att jag måste anmäla om de tar en enda kull till. Det var den kullen som blev lyckad och de lovade att aldrig göra om det.
Vilket de har hållit, då jag är fullt seriös med att anmäla.

Detta var min dåvarande pojkväns familj och det blev väldigt turbulent.
Men det är bra att stå upp för sin sak, oavsett vad ägarna säger! Missköter de sina djur ska de inte ha några, punkt slut.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

ninen DH
0

Riktigt bra gjort tycker jag!

SmillaM
5

Hej, igen. Slutet gott allting gott, jag anmälde till länsstyrelsen, dem kontaktade min klasskompis, dem skärpte sig, köpte hö, min kompis sa att hon gjorde fel och vi är vänner igen.

Aktiv på kanin.ifokus.se

SmillaM
0

Dock är hennes mamma väldigt anti mot mig nu

Aktiv på kanin.ifokus.se

farvendal
0

Vad skönt att höra :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

StillaSinnet
0

Så klok du är och så skönt att ni är vänner igen!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare