Kaninkoloni
Jag är jättesugen på att fixa en kaninkoloni, alltså typ 5-8 kaniner i en *bur* på kanske 60 kvadrat i skogen. Nät 3 meter nedgrävt under marken så dom kan gräva gångar, och en Hage med nättak och allt så att inga rovdjur kan ta sig in.
Vilka kön tror ni skulle funkar bäst tillsammans om det är så pass många kaniner tillsammans? Och har ni några andra tips? på hur man kan bygga och allt?
jag hade nog haft honor och en kastrerad hane. :)
#1 tror du man kan sätta ihop vuxna kaniner, eller borde man sätta ihop alla samtidigt som små? :)
#2 åhh gud.. är inte så jätteduktig på kaniner men vissa vuxna kaniner kan funka tillsammans men vissa kan vara lite aggresiva mot dem vuxna om man säger så ;) så några/någon vuxen med någon/några små kanske? :D ( någon annan får rätta mig om ja har fel för jag kan inte de haha ) men de skiftar ju från kanin till kanin om dom vill gå med ¨dem andra eller va man ska säga :)
#3 Tack :).
Har haft kaniner hela mitt liv typ, men aldrig många i grupp, så vore roligt att se hur kaniner lever *live*, typ som i det fria. Med gångar i marken och sånt roligt! :D haha
Det kan krävas en del mixande och testande innan du hittar 6-8 kaniner som funkar bra i grupp :)
Honor. Det finns folk som har hanar i grupp i och för sig, men honor är det större chans att lyckas med. En del säger att det är lättare med vuxna honor än ungar. Det kan gå med både och, men man är aldrig säker innan man testat.
De som funkar ihop som ungar kan bli ovänner när hormonerna börjar trilla på, men på 60kvm bör de kunna springa undan. Med många kaniner ihop brukar det enligt andras erfarenhet fungera bättre, då de distraherar varandra. Det är inte samma två individer som ses hela tiden utan de får lite omväxling från varandras nycker :)
Sen är det lag på att alla ska ha tillräcklig bur-storleksyta som är upphöjd från marken och ströad osv. För 6 kaniner kanske det handlar om att de ska ha minst 3kvm upphöjt golv med väggar och tak, samt flera olika sitthyllor och gömslen. Lastpallar med OSB skiva på kan fungera som upphöjt golv. Men glöm inte lagstiftningen.
Risken med att låta dem gräva gångar är att du trampar igenom och raserar gångarna, kanske med kaniner i. Men det finns folk som föder upp kaniner i utomhuskolonier där de gräver egna bohålor osv. De flesta har inte nät över hela marken utan gräver ner ungefär en meter eller så längs med staketet, eller viker in kanter längs med ytterlinjen. Dock kan kaninerna gräva sig ut då, de kan gräva flera meter djupa gångar.
Jag hade nog hellre byggt en stor bur med nedgrävda, färdiga hålor de kunde använda, och täckt marken med betong eller nät.
Ingen ute-koloni, men iaf ;)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#5 Tack för ett väldigt bra svar! :)
Det har du ju faktiskt rätt i, med att jag kan trampa sönder gångarna. Vore ju hemskt om jag skulle trampa ihjäl mina egna kaniner!!!
Så det är alltså olagligt att ej ha något hus till dom om dom skulle bygga gångar? Har inga problem att bygga, tänkte mest eftersom dom lever så i det vilda.
Jag kan ju ha nät ovan marken runt mestadelen av buren, sen en liten del med typ en jordhög på eller något så jag ser om dom gräver gångar! :D
Skulle du föredra någon speciell ras till detta?
Jag är så hiiimla sugen på det här :D! Skulle vara så kul.
#6 Japp. På vintern ska de ha upphöjt golv :) En kaninkoloni kan täcka två fotbollsplaner i yta under mark. Som jag sa… det är nog bäst att begränsa det. Tja…vet inte om någon viss ras är bättre än andra. Gotlandskaniner kanske. Eller köp från någon som har koloni i sin uppfödning, det bör ju bli ungar från djur som funkar i grupp och ungarna får erfarenhet av vuxnas kroppspråk. Fast det är nog mest produktionskaniner som föds upp i koloni. Belgisk hare lär vara olämplig dock. Jag får se hur det går med mina harkorsningar ;)
Utifrån mina egna erarenheter skulle jag rekommendera att du började med bara två kaniner. Du kan hitta ett redan fungerande par på blocket eller andra annonssidor. Jag har dvärgvädur och hermelinkorsning i utehägn. De har lagenliga hus ovan jord. Efter en tid utomhus brukar även den mest inbitne soffliggarväduren börja bete sig mer ursprungligt. De gräver långa gångar och hålor under marken. Jag har nätade väggar och tak men inget nergrävt så mina kan gräva sig ut. Händer dock sällan att de gräver en utgång som mynnar utanför hägnet. Min kastrerade hane har gjort det ett par gånger. Dock stannar alltid mina kaniner i närheten av hägnet även om de råkat komma på "fel" sida stänget. De är rutinbundna så till kvällen går de alltid självmant in igen. När hanens håla fått utgången på fel sida, så har jag bara helt sonika täppt igen denna gång.
Okastrerade honor kan bli tjuriga i brunsttider, så även mellan det mest fungerade burpar kan osämja uppstå efter en tid ute, har jag märkt. Jag har aldrig haft okastrerade djur ihop så att de kan para sig fritt, så hur det funkar med fortplantning i hägn har jag ingen erfarenhet av.
Jag tycker det är ett mysigt sätt att hålla kaniner på. Jag har hägnat in även området utanför hägnet med kompostgaller och på morgonen öppnar jag hägndörren till "betet" som jag kallar det, och så tar jag in dem i hägnet till natten. På så sätt får de färskt bete halva dygnet. Inne i hägnet blir det snabbt bara ogräs eftersom de gräver så väldigt. Jag kan då också flytta runt kompostgallrena utanför så det blir färsk mark lite då och då.
#9 Bra tips?! Jag har aldrig haft så många ihop, så jag har ingen erfarenhet av sådan mängdhållning. Jag tänkte mest på att utrymmet kändes lite trångt (!) för 8 stycken. Jag har två på ca 50 kvm och periodvis blir det tjafs i leden även där.
Men det kanske är med kaniner som med vissa akvariefiskar - ju fler individer som går ihop desto mera "utspädda" blir aggressionsyttringarna.
Den enda masshållning av frigående kaniner jag sett, var på en lantbruksskola där de hade en hejdlös mängd kaniner på en enorm stängslad åker. Men då snackar vi ju alltså ytor på flera hektar. Där inne hade naturen sin gång i princip, ungar föddes och kaniner togs av diverse rovdjur. Men det innebar ju också en härlig möjlighet att följa kaniners naturliga liv och beteende.
Zabbio: Har du någon erfarenhet av hållning av flera honor med bara en hankastrat? Fungerar det, tror du? Är det bättre med en ren honflock eller vad tror du? Och vet du något fall där det funkat med två hankastrater ihop i en större honflock? Väldigt intressant detta!
#10 Enligt andras erfarenheter slåss de ibland mer om de är få på en stor yta, märkligt nog. Men om det är två stycken på 50kvm så är det definitivt inte ytan som är problemet. I USA brukar de säga att ca 12x12 fot, dvs.. ca 3.6x3.6 meter är bra för 3-4 honor, en hane och deras kullar fram till 6-8 veckor. Många har betydligt fler än så, men har inte hanen i kolonin och parar en hona åt gången. Jag har 5 ungar, en vuxen hona och en blivande hona som jag tänkt ''tränga in'' på ca 14 kvm. Såklart med beredskap att flytta på några om det inte fungerar. (Jag har ju produktion så det är ett relativt enkelt alternativ). Just nu går där 15st 5-veckors ungar, 5st 3 månaders (ca 2kg vardera) och en vuxen hona. Det ser inte trångt ut, vilket man skulle kunna tro. Anledningen till att det ser rymligt ut är att de håller sig lte i grupper, att 9 kaniner kan trycka ihop sig på en halv kvadratmeter och vila uppe på ett av taken är lite lätt fantastiskt. Då har de ändå massa alternativ, men de tycks trivas ihop :)
I uteburarna på 4.5kvm finns 6st unghanar som trivs alldeldes utmärkt ihop. har för mig att lag lagligt sett får ha 12 stycken.. vid 9 drar jag gränsen. Men de slåss inte utan sitter ofta tätt ihop, eller så tar de nån repa runt och gör glädjesprång.. Det hade de haft mindre plats att göra om de bott i vars en bur på 1kvm ;)
Självklart om det blir bråk eller helt enkelt blir trångt så gör jag något åt det direkt. Jag har delat av huvudkolonin en gång pga att ett par systrar vande sig vid att bo ''ensamma'' och vägrade samsas med någon annan kanin än deras egna ungar, trots att de delat utrymmet med 2 andra tidigare.
Hur man inreder spelar stor roll. Ju mer där finns som skymmer sikten för dem och som de kan gömma sig under, sitta på och roa sig med, desto mindre anledning har de att slåss. Då behöver de inte se varandra 24/7 utan kan sitta på vars en sida av distraktionen. Om någon tycks sita inträngd och aldrig lämna sitt bo/skrymsle så är det nog snällast att flytta henne då hon inte har blivit accepterad i gruppen utan är stressad. Även om de inte slåss.
Angående att ha hane i kolonin så vet jag de som har kastrerade hanar och honor ihop, men det är utan avl inblandad. Jag vet ocså ett fåtal som har sina avelshanar i grupp, tar ut en för PARNING och släpper in den igen. De säger att det funkar bra.
Jag har fått höra att en hane, kastrerad eller ej, brukar bryta upp slagsmål och på så sätt gagna harmonin i gruppen. Jag har haft en kastrerad hane innan, det funkade väl som med honorna. Han var egentligen sällskap till min avelshanne som fick sitta själv.
Edit: hehe, ok, det ser kanske lite trångt ut. Fast inte om man jämför med att sätta dem i vars en bur med minimi mått. Och de slåss inte.
#8 Jag har två kaniner som bor ihop nu, en kastrerad hane+en hona. Så fort de ser en annan kanin, så börjar dom slåss. Men så länge dom bor ensamma så är dom alltid sams och trivs superbra ihop. Så jag tror iinte på att börja med 2 kaniner och sen öka på, utan det bösta måste vara att börja med några stycken samtidigt, tror jag. Men det kan ju också bero på individerna i sig.
60 kvm tror jag inte är för litet för 5-8 kaniner. Det är faktiskt rätt så stort. Jag har i för sig möjligheten att göra det större, men hur stort tycker du i så fall att jag bör bygga? :).
10# Ser så himla kul ut att ha kaninerna tillsamman. Vilka raser har du?:)
Honor passar. Hanar brukar bråka om revir. Du kan ha max 1 hane. Har du flera honor också så kan de få upp till 600 ungar/året. Om inte hanen är kastrerad. Jag är nästan helt säker!!!
#12 Tack :) Svensk pälskanin, Tysk jättescheck och Belgisk hare. De flesta är korsningar mellan de raserna och egna uppfödningar. Avelshanarna just nu är Belgiska harar och i helgen ska jag hänta en hare-hona som jag hoppas kan funka i kolonin. Jag har hanarna i ensam-burar på 2kvm ca.
#14 Tror du att man skulle kunna ha olika vädursraser som kolonidjur? Jag äääälskar verkligen alla slags vädurar :).
Hur fodrar du djuren när du har dom tillsammans sådär? Endast hö eller pellets i olika skålar? Eller hur gör du:)?
Ja, men det kan vara riskfyllt att blanda vädur med vanlig. De verkar ha svårt att kommunicera. Det kan gå, förståss :) Men öronen är viktiga för kommunikationen. Jag godrar i en stor skål. Aldrig bråk vid utfodring. Men skulle det bli bråk får de ju ha fler skålar :) Hö har jag på flera ställen dock.
#16 Men om man endast har vädurar,typ dvärgvädurar, franska vädurar, lilla tysk vädur. Då ha ju alla samma slags öron. Tror du det skulle funka? :)
Hur vet du då att alla får i sig allt dom behöver?
#17 Kanske. Jag har ingen erfarenhet av det :)
De tappar i hull om de inte får i sig tillräckligt ;) Sen har de ju grenar, gräs osv också för vitaminernas skull. Men om någon inte kommer fram vid fodringsdags å är ju det en anledning att se över den så att den mår bra.