Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 523 ggr
Malva11
0

lucka i stamtavlan

Hej! Har lite funderingar kring luckor i stamtavlan. Jag har försökt läsa om det på nätet och här på i fokus men tycker inte riktigt att jag fått tillräkliga svar. Rätta mig om jag har fel! För att skriva stamtavla på sina ungar krävs att man är medlem i Skaf och har uppfödarnr. Och att båda föräldrarna har stamtavla. Och att de märks med ring eller i öronen. Eller? Kan en lucka i stamtavlan vara pga att den ena föräldren inte har stamtavla utan bara h-bevis. Kan man och bör man skriva stamtavla på ungar efter, tex en hane med stamtavla och en renrasig hona med Godkänd färg? men med h-bevis pga lite för hög vikt eller vita hår (ej pga wt)? Om man skriver stamtavla på dessa ungar måste mamman blir en lucka, eller? (Detta är bara ett exempel!) Finns det fler exempel på luckor? Försöker bara förstå varför det uppstår luckor.

Enbärets kaniner - lejonhuvade kaniner

enbaretskaniner.weebly.com

Peak303
1

Lucka i stamtavlan är att ex. Mormor, morfar, farmor, farfar har stamtavlor men en eller två (max en på var sida i ledet) inte är stamboksförd. Då blir dessa luckor. En kanin med H-bevis i släkten kräver dispens för att man ska kunna få sätta stamtavla på den kaninen. Det kan även vara en av föräldrarna som inte är stamboksförda men resterande i ledet är. Men för att få sätta stamtavla alls måste man som du sa vara medlem i SKAF och ha ett godkänt uppfödarnummer!

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Malva11
0

#1 Tack för svar. Nu förstår jag, luckorna har med stambokföring att göra. Inte som någon här på iFokus förklarat i annan tråd att de var förälder utan stamtavla. Tyckte det verkade lite konstigt att det skulle gå. Tur att jag frågade.

Enbärets kaniner - lejonhuvade kaniner

enbaretskaniner.weebly.com