Aggressiv kanin - understimulerad?
Jag har ju min Kommandoran som är en rätt rar kanin - för det mesta. Hon är riktigt kelig i famnen och kommer mer än gärna fram när man öppnar buren och ska bli kliad på huvudet. Dock kan hon i buren (som hon betraktar som sitt revir) vara lite arg, morra, göra utfall och till och med bita en om man inte är tillräckligt snabb. I alla fall, de två senaste dagarna har hon blivit mycket värre, det är knappt att man får ta upp henne och hon gör fruktansvärda utfall och hon kommer inte som vanligt fram och vill bli kliad på pannan. Istället sitter hon i ett hörn och spottar och fräser. Till saken hör att hon i vanliga fall får vara ute mycket i lägenheten och skutta, men den senaste veckan har jag legat på sjukhus (kom äntligen hem igår) och det är min pappa som tagit hand om kaninerna, men bara då verkligen gjort det mest basala (vatten, hö, mat, rent spån osv.). De har alltså inte fått komma ut och röra på sig i den omfattning de är vana vid. Min första tanke var att hon måste ha ont någonstans och jag tänkte ringa veterinären för att höra vad de säger också, MEN det jag undrar är om understimulerade kaniner kan uppvisa aggressivitet? Detta är en hoppkanin som både är smart, läraktig och som sagt van vid att bli aktiverad på olika sätt, men nu av beklagliga skäl inte blivit det på en vecka. I övrigt är hon pigg och kry, äter, dricker, kissar och bajsar. Inga konstigheter. Tacksam för svar!
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Jag har aldrig upplevt att nån av mina kaniner blivit aggressiva om dem varit uttråkade men det kan ju också bero på kaninen. Eftersom hon varit lite tjurig i buren tidigare så kan det ju vara så att hon utvecklat de humöret lite mer om hon nu fått vara instängd, men som jag skrivit så har jag aldrig varit med om något sånt om man inte tänker på de falla som kaniner varit instängda i burar utan uppmärksamhet alls under långa perioder.
#1 Tack för ditt svar. Jag vet att det låter lite halvt otroligt om så skulle vara fallet, men ville ändå lyfta frågan om det skulle kunna vara på det viset. --- Nu har jag henne lös som jag brukar och hon morrar och stryker öronen bakåt så fort man kommer nära och nyss när jag gick förbi bet hon mig i benet :( Hoppas på att det rör sig om brunst eller nåt i den stilen. Men ska ringa veterinären och boka in henne för hälsokoll.
Ingen annan som har något råd eller tips?? Nu har hon fått vara ute och skuttat som vanligt ett par dagar och lite förbättrad kanske hon är men inte helt. Är det tonåren? + brunst kanske?
Idag när vi skulle ut på promenad högg (och då menar jag verkligen högg) mig i handen när jag skulle sätta på selen. Det brukar hon aldrig göra annars. Hoppas det lägger sig snart….
Jag kan tänka mig att det är understimulans + oro/ brunst som är orsaken. Är hon van vid att andra hanterar henne mycket? Även om din pappa inte gjort något fel alls så kanske hon blivit stressad av att bli omskött av någon ny? Har hon mycket att böka med i buren, halm och liknande? Det bästa är kanske om du har en lite avvaktande inställning ett tag och ser om hon börjar komma till dig istället som innan :)
Kan säga att det nog handlade om brunst. Höll på med sitt morrande några dagar efter att jag kommit hem från sjukhuset, nu är hon tillbaka i sitt vanliga, snälla, positiva jag igen. Tack för alla svar!