skaffa kanin
Hej, jag går i tankar kring att bli kanin ägare i framtiden. Jag har under mina 23 år alltid drömt om att ha kanin. Har passat kaniner flera gånger. Så nu till frågorna, Vilken ras? är mest social och tamast? Hur många kaniner behöver man ha för att de skall må bra. Och hur stor Hage behöver de ha? Hur gamla blir kaniner?
Lejonhuvad kanin helt klart👍
Man brukar säga att ett kastrerat par(hona & hane, båda kastrerade) går bäst ihop, alternativt kullsystrar.
Men i min erfarenhet finns det individer som trivs bäst själva.
Normalt är 7-10 år, men några blir upp emot 15 år.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Vilken sötnos, jag har passat en uppfödning av sånna :)
Socialhet och tamhet sitter mycket i individen. Men upplever dvärgvädur som framåt och sociala, ialla fall dem jag haft. Samma med lejonhuvad dvärgvädur.
Finns ingen lag som säger hur många kaniner man ska ha men jag upplever att många kaniner mår bra av att ha en burkompis eller kanin i bur bredvid. Men detta kräver stor yta, även fast det lagliga måttet är samma för en kanin som för två tyvärr.
Ju större dessto bättre på Hage, så gör så stort du känner att du vill och kan.
6-8 år är medelåldern, men vissa blir upp till 12 år eller äldre med.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hur stor budget behöver man ha som kaninägare, tänker utöver mat och drift så tillkommer väl veterinär besiktning och lite smått och gott?
Vilken ras? är mest social och tamast?
Här tror jag många har delade meningar men generellt sätt brukar dvärgvädur, lejonhuvad kanin och holländsk kanin vara bra förstagångskaniner och de blir inte så stora i storlek och vikt som fullvuxna.
Hur många kaniner behöver man ha för att de skall må bra?
Egentligen räcker det med en, men många föredrar att ha ett par som sällskapar varandra. I djurskyddslagen står det att kaniner bör ha sällskap men är inget tvång på att ha fler än en.
Och hur stor Hage behöver de ha?
Regelmässigt handlar det om vilken ras/viktklass kaninen landar på. Men har du möjlighet till stora hagar med mycket plats för att utforska är det givetvis ett plus. Minimum yta är 0,5 kvm för kaniner under 2,5 kg.
Hur gamla blir kaniner?
Kaniner kan leva riktigt långa liv om man jämför med många andra populära husdjur. De kan leva allt från 1-16 år men tror att det vanligaste är 6-8 år.
Budget?
Alltid bra att ha en liten kassa där du stoppar undan pengar ifall det skulle behövas ett besök hos farbror doktorn. Men mina besök har kostat mellan 500-1500 kr per gång och det beror helt klart på vad för åkomma kaninen har haft.
En försäkring kan därför vara bra att ha och de kostar lite olika beroende på bolag, men har för mig att det inte är så dyr årsavgift.
Matkostnaderna varierar även det. Beroende på vilken foderkvalitet du vill ha är prisskillnaderna rätt stora. Finns foder för 50-lappen och sen upp mot flera 100 kr.
Mitt förslag är att försöka hitta ett bra hö och välja pellets efter höet. Ibland kan det inte ens behövas ge pelleterat foder. Men då är höet av riktigt bra kvalitet och har bra innehållsvärden. Det bästa brukar vara att hitta hos bonde ;)
Tamheten sitter nog på individnivå. Jag har träffat kaniner som är underbara och några som är lite av blodtörstiga monster. Jag funderar på om någon ras är mer lätthanterlig än någon annan.
#4 Veterinärbesiktning? Mina kaniner åker enbart till veterinär om de blir sjuka, inte annars.
Ang budget, så beror det på vart man får tag på allting. Jag ger till exempel 20kr/höbale, och 70-75 kr för en spånbale.
Sedan beror det på vilken pellets man väljer och om man väljer försäkring eller ej 🙂 Är själv student men klarar lätt 6 kaniner kostnadsmässigt, och har undansparat ifall de behöver till veterinär.
Hur stor summa undansparat krävs? Får kaniner cancer eller olika sjukdomar? Är njursten vanligt och hur är det med skabb och löss? Hur vanligt är det med kaniner som lever hälsosamt i 7 år?
Jag har ingen summa undansparat till kaninerna. Men jag har också tanken att om det skulle vara så illa att en omfattande och dyr veterinärbehandling behövs, då väljer jag att antingen ta det på kreditkortet eller avliva kaninen. Det senare alternativet är nog det som i så fall kommer bli aktuellt. En kanin lider inte av att bli avlivad, men däremot av omfattande behandlingar hos veterinär, vilket kan vara enormt stressande 😕 Vet ju av erfarenhet hur mina stackars krakar har varit helt stela och skakat av skräck hos veterinären! 😕
Cancer vet jag faktiskt inte om de kan få, bra fråga! Skabb och löss vet jag inte heller, däremot har mina kaniner råkat ut för kvalster som behövde behandlas. Det gick på över 1000 kr för veterinärbesök och behandling för kaninerna (4 st då) Så det får man vara beredd på.
#8 & #9 Cancer kan även kaniner få ja.
#8 Jag har våra försäkrade, lite drygt 400 om året per kanin, då har jag 10 000 per år & kanin som försäkringsbolaget betalar + medicin.
Det händer att kaniner får cancer (ofta honor får livmodercancer, därför brukas man rekomenderas att kastrera sin kanin om den inte ska gå i Avel, det är dessutom mycket skönare för kaninen också att slippa stress med hormoner som rusar vid tonår, brunst, m.m), men det är inte jättevanligt.
Kvalster m.m. förekommer, men jag har aldrig råkat ut för det & jag har haft kaniner i 16 år.
Det är vanligt, vår gammelman (renrasig lejonhuvad, har levt ett liv som avelshane & har hoppat hela livet i princip) fyller 7 i April och har aldrig varit sjuk👍
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Men åh kanin verkar ju vara ett riktigt hälsosamt djur. Jag är väl medveten om att kaniner kan få cancer, däremot vet jag inte hur hög frekvensen är. Supertack till alla som svarar på mina frågor. Jag vet att marsvin ofta får njursten och skabb, och att kaniner äter liknande föda. Vilket burbottenströ skall kaniner ha? Klarar de av sågspån eller är deras lungor känsliga för terpentin?
#12 Jag har marsvin och upplever inte att de får lätt njursten. Aldrig haft det på marsvin under de 10 år jag haft det. Skabb har jag haft 2 omgångar under 10 år, nja tycker inte de får det så lätt.
Kutterspån går bra men som dammar så lite som möjligt, VIDA har jag, men använder easyströ inne, tycker det är bättre.
Kaniner ska ha fri tillgång till hö precis som marsvinen men sedan skiljer det sig. Kaniner behöver inte ha grönsaker dagligen, räcker då och då om man vill, och pellets är inte samma som för marsvin.
Ingen saltsten, inget mineralblock behövs.