"Hoppkaniner"
Ännu ett rage från min sida - Hurra!😂
En sak som stör mig e när småbarn(ja, sånna finns det gott om här inne) lägger ut kaniner till salu med texten:
"Säljes till kel & hopp"
Nej😕
Är föräldrarna inte ens hopptävlade är det enligt mig falsk marknadsföring att sälja dess ungar som "hoppkaniner", en mindre om föräldrarna inte ens kommit ur lätten,
Why?🤔
1. Bara för att din kanin kan hoppa ett par hinder hemma på gräsmattan gör den varken till duktig eller till hoppkanin.
En icke tävlad kanin är inte en hoppkanin.
2. Bara för att det är dvv korsning gör det inte till hoppkanin, tyvärr.
3. Om ingen av föräldrarna kommit ur/tagit pinnar i lätt över huvud taget så anser jag att dem inte är tillräckligt duktiga för att deras ungar ska klassefieras som hoppkaniner, då föräldrarna inte håller måttet.
4. Att hopptävla mini och vinna gör inte din kanin till hoppkanin.
Nu säger jag inte att kaninen måste ha hoppstam för att klassas som hoppkanin, då raser som t.ex. dvärghare inte är jättevanliga att ha hoppstam, men ändå kan visa sig vara väldigt duktiga hoppare.
Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU
❤️
Håller med dig till 100 👍
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Jag tycker inte rubriker som "säljer till kel och hopp" är falsk marknadsföring. En kanin kan bli en god hoppare, kvittar om föräldrarna har hopphistorik eller inte. Jag som köpare skulle gärna vilja veta om föräldrarna är bra hoppare i hemmet, de behöver inte komma från vinnande eller tävlande kaniner för att jag skulle köpa en kanin till hoppning. Så om föräldrarna klarar av att hoppa bra i hemmet så får man inte som säljare skriva att föräldrarna är bra på att hoppa och ungarna skulle kunna passa till hoppning, är det det du menar?
Stör mig extremt på ordvalet och hela formuleringen:
"En sak som stör mig e när småbarn(ja, sånna finns det gott om här inne)"
Låter som du yttrar dig, att suck så många småbarn det finns här inne och oh vad det är jobbigt, jag är bara 19år och har redan glömt att jag var en liten skit för 2år sedan, så låter du :P
Sorry för min rage 😮

Nu har jag inte sysslat med hoppning, men ligger det inte i köparens intresse att ta reda på stammen om den vill ha en bra hoppkanin?
Om jag ser en kanin som säljs till utställning så tar jag ju ändå reda på lite mer om kaninen innan jag slår till.
Falsk marknadsföring hade nog snarare varit den sålt som "lovande hoppkanin" utan att ens hoppat eller har hoppstam :)
Jag kan hålla med, för jag tycker det kan lura nybörjare att tro att de köper en hoppkanin för att tävla med - en typ av kanin, som jag får tillägga, har varit noga avlad i 20 år för att bli mer atletiska och bli bättre på banan - när de i själva verket köper en "vanlig" vädur. Många som skriver så verkar inte förstå själva att det är en stor skillnad, ofta ser man annonser där de tror att kaninen passar till hoppning "för den har mycket energi". (Nu säger jag inte att den inte gör det, men man ser inte lejonhuvade i eliten av en anledning. Det finns fler begränsningar än det psykiska)
Å andra sidan tycker jag det kan vara lite svårt att definiera en hoppkaninskull. Vissa människor har erfarenheten att de skulle kunna ta en kull på ohoppade kaniner och jag skulle förmodligen fortfarande lita på dem att det blev hoppkaniner av ungarna. Det gäller visserligen människor som har år och ännu mer år av erfarenhet av Kaninhoppning, så det kanske är ett sådant undantagsfall att det inte ens räknas.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
Jag kan tycka så här, att om vi säger honan är från duktiga föräldar med bra stam och den kaninen kan hoppa, men sparsamt tävlad och alltså inte hunnit klassa upp sig och man vet att kapaciteten finns så tycker jag att det är ok. Men då ska kapaciteten finnas också. Håller med #5 där också :)
De här inlägget kanske är lite syftat mot mig, vad vet jag men säger som ovan igen.
#7 nyfiken i en strut här, men varför tror du att det är riktat mot dig?🤫
Jag tycker såhär, om föräldrarna kan hoppa hemma så är det en helt annan sak än att hoppa på tävlingar. Vissa kaniner trivs inte på banan och det är ju krävande för en hoppkanin, att den ska vara bekväm på banan. Ja om dom är sparsamt tävlade det är en helt annan sak för då har den bevisat att den kan hoppa på banan och inte är rädd för det. Enligt mig så är en kanin hoppavlad när iallafall den ena föräldern är en hoppare, den behöver inte ha hoppstam men att den kan hoppa och har klassat sig.
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
En hoppkull är för mig med minst en förälder är i alla fall svårklassad. Tar man en kull på en hona som är sparsamt tävlad så anser jag att då ska hanen vara i de högre klasserna (svår/elit). En kull på två sparsamt tävlade föräldrar säger inte mycket om den kapaciteten de ev har. Jag menar, de kanske inte alls klarar av svåren/eliten som man kan tro på papper.
I princip alla kaniner klarar lättklassen, det gör dom inte till hoppkaniner.
Nu är ju frågan också vad man menar med "hoppkanin", jag menar, många kanske inte är intresserade av att köpa en kanin som i teorin skulle klara av att hoppa en meter högt och fem meter långt, typ.
En hoppkanin måste ju inte vara en extremkanin, beroende på hur man ser på det.
Personligen, jag som aldrig ägnat mig åt Kaninhoppning eller något alls, skulle nog se en kanin som tar sig över ett par hinder i rad även på låg höjd som en "hoppkanin".
Problemet tror jag ligger i grunden i att hoppkanincommunityn är rätt så "ostandardiserad", jag menar, man använder sig av blandraser, man blandar hejvilt och man har ingen egentlig standard eller så att gå efter.
Vad som vore önskvärt tycker jag vore om det kanske i framtiden togs fram en RIKTIG stamtavla för hoppkaniner, som kräver registrering och godkänning, ej beroende på ras utan på andra saker.
Som det är idag kan inte en människa som köper en kanin för första gången ha en aning om vad som är skillnaden på en seriös uppfödare och någon som bara tagit en kull på lilla Smulan hemma på balkongen, eftersom bägge uppfödare kan skriva ut en lika seriös härstamningsinformation på Word på datorn.
Härstamningsbevis tycker jag i övrigt är en rätt oseriös uppfinning, visst den talar om vad kaninen har för föräldrar men jag hade tyckt det vore bättre om även hoppkaninsdelen av kaninvärlden fick en standardiserad stamtavla med reg nr och så vidare, så att det blir lite mer ordning och reda så att säga.
Då slipper man troligen hela denna oseriösa bit med hemmaavlare som tar kull på Stampe och Smulan o som sen i tidningar och på blocket annonserar kaninungar som hoppkaniner bara för att pappa stampe en gång tagit sig över en kvist.
Typ.
Vad har ni som ägnar er seriöst åt Kaninhoppning att säga om den idén, med registrerbar stamtavla och lite mer seriös "koll" på de kaniner som är "riktiga" hoppkaniner.
Jag som amatör i frågan skulle iaf tyckt att det vore bra :)
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#10: Varför måste allt handla om stamtavlor?
SKHRF (Sveriges kaninhoppares riksförbund) och SKAF (Sveriges kaninavels förening) drivs som två olika förbund och har inget gemensamt mer än hoppningen. I hoppningen avlar man för att få fram kaniner med kapaciteten och viljan. Därför man anser att hopptävlade kaniners kullar klassas som hoppkaniner.
En kanin som bara hoppar hemma vet man inte hur deras ungar kommer hoppa på banan. Där har jag själv en erfarenhet då jag tog en kull i syftet om att spara en unge för att själv börja tävla. Hoppade bara med de föräldrarna hemma (Mamman tävlar idag aktivt i sitt nya hem). Honan jag sparade är framåt, inte alls rädd eller något hemma eller på träningarna. Men när det väl kommer till att komma ut på tävlingsbanan är hon livrädd och är stressad.
Jag har aldrig upplevt detta med en hoppavlad kanin då dem har en vilja som heter duga och har hoppningen i sig. Man kan inte LOVA köparen att en kanin från en kel/utställningskull har viljan att hoppa. Ja det finns dem som har. Men det är inte lika mycket som att alla ungar i en kull efter hoppare har super lätt för att lära sig.
Jag vet några stycken som faktiskt avlar på samtavle djur för hoppning. Men en hoppkanin bygger muskler och kommer då stiga i vikten och inte längre vara godkänd just pga vikten om dem redan ligger runt maxvikten för att ställas ut.
Kaniner som är "riktiga hoppare" registreras i förbundet SKHRF på ett annat sätt, för att få tävla i klassen Svrår och över måste kaninen vara registrerad. Och tycker även att hoppares H-bevis är bättre då man kan få reda på kaniner som ligger 10-20 generationer bak. I en renrasig kanins stamtavla får du reda på max mor och far föräldrar till din kanins föräldrar.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#11 Mycket bra skrivet! Det enda jag tycker är lite dåligt för hoppkaniner är att det inte finns något märkningssystem som SKAF har, med uppfödar- & individnr. Det händer ju inte allt för sällan att kaniner kommer bort/blir stulna, så jag tycker att DET e något som skulle införas. Själv föredrar jag H-bevis före Stamtavla, då man som sagt ser myyyyyyyycket längre bak i leden ;)
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Varför man behöver stamtavlor?
Stamtavlor är inte av ondo ifall någon nu tror det, en stavtavla kan tala om bra mycket mer än bara vad för ras och färg ett djur har.
Men om ni direkt när ni läser stamtavla tänker er att den ska se precis likadan ut som en utställningsstamtavla, ja då måste jag faktiskt be dig/er som tänker så att tänka om.
En stamtavla/registreringsbevis eller vad som, som är anpassad efter en kaninavel där exempelvis hoppning står i fokus kommer ju självklart att ha paragrafer och information rörande det ämnet.
Härstamningsbevis är oseriöst i den meningen att det finns inget krav på det från någon styrelse, det finns ingen gemensam mall som alla måste använda sig av, det finns ingen koll överhuvudtaget.
Folk kan men andra ord skriva ut ett eget h-stam bevis på sin dator utan minsta lilla översikt från någon styrelse.
DET är oseriöst och man vill ägna sig åt Avel i någon form, vill man avla på något djur på en seriös nivå så ska självklart alla djur inom det området som används i den aveln inneha samma typ av papper och registreringsmöjligheter.
Inte bara något hemmaknåpat papper skrivet för hand eller på den egna datorn.
Så länge ni har det så, så kommer inte något större lyft för er verksamhet att göras, vill ni bli tagna på allvar ni som avlar fram "riktiga hoppkaniner" ja då måste ni ju också själva ta det på allvar ;)
Linnea Adler
En standard för hoppkaniner fungerar inte, för hoppkaniner avlas inte mot ett speciellt utseende utan för att konstant bli bättre och mer atletiska, vilket har minst lika mycket och förmodligen mer med huvudet att göra än med hur de ser ut. Två elitkaniner kan vara olika som natt och dag i det mesta. För att inte tala om att det är redan en alldeles för liten genvariation, att ta in obesläktade kaniner ska ses (och ses) som något positivt och nödvändigt för fortsatt framgång (Y)
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
#13: Säg någon hoppuppfödare som inte tar sin Avel på allvar!
De hoppkaniner jag har idag har jag bra kontakt med båda uppfödarna. Den äldsta köpta jag från hans förra ägare. Och min yngsta köpte jag direkt från uppfödaren. Här skrevs det köpekontrakt!! Detta anser jag mycket seriöst då dem har kriterier på köparen vilket inte alla uppfödare har som säljer utställnings kaniner.
Så jag förstår inte vad det är som du anser oseriöst med att avla på blandraser? Är det bara för att dem inte följer en speciell standard som du inte accepterar dessa?
Hur skulle det vara om alla kaniner inom hoppningen skulle se lika dana ut? Då skulle det ju inte finnas någon som stack ut och var bättre än de andra. Det är det jag älskar med hoppningen. Kaninen kan se ut precis hur ägaren själv vill och ändå får den vara med och hoppa så länge den själv har viljan att ta sig genom banan.
#12: ja märkning skulle i sin sak vara en bra grej!
Jag funderar faktiskt på att märka mina hoppare med mitt SKAF uppfödarnummer för då kan man ju på något sätt spåra dessa tillbaka till mig. Speciellt med tanke på vad som hände nu senast… .__.
-' Malin Hultman
#15 Det ska jag göra, märka dem i båda öronen med mitt uppfödarnr inom SKAF.
Förstår att du e nojig, det e jag med så det känns mycket bättre ifall dem är märkta!
Men snälla någon, jag pratar inte om utseende mässig standard. LÄS för gudars skull och sitt inte bara o läs halva meningar o sen reta upp dig för att DU läst mitt inlägg som en gammal halvblind höna.
Tänk bara på hur exempelvis hopphästar avlas? Jag antar att de inte avlar på något särskild ras där, eller utseende, men att ANDRA kriterier räknas in på den standarden, jag har ingen koll på hästavel ska jag säga men den är ju då iaf ansedd som en miljon gånger mer seriös än hoppkaninavel, och jag antar att det är pga att det finns mer ordentliga förordningar och regler runt hur det hela ska gå till.
Summa summarum: Gnäll inte på andra som kallar sina kaniner för hoppkaniner eller som skriver ditten o datten i blocket annonser, för ni har ingen egen riktigt seriös förening bakom er, ni har inga grundläggande krav på papper och annat som en kanin ska ha, vem som helst, vart som helst i hela landet kan avla kaniner och kalla de för hoppkaniner, och det är helt legit eftersom det inte finns krav på någon form av riktig registrering med öronmärkning, stambokföring av något slag eller nånting.
Jag personligen intresserar mig inte ett dugg för hoppkaniner, jag gav några förslag på vad hoppkaninsföreningar och de som är inblandade i den kan implementera eller ändra på för att i det allmänna folkets ögon och i era egna, se och känna er mer seriösa.
Eftersom den som skapade tråden var arg över att vanligt okunnigt folk använder sig av termer i sina annonser som ni "seriösa" uppfödare vill ha egenrätt på, ska ni ha egenrätt på ett visst ord, se då till att förtjäna det.
Sen att somliga av er väljer att läsa mina inlägg och andras inlägg helt åt helskotta fel eller misstolka allting så långt det går, ja det är ju ingen annans än era egna problem :)
Det kanske inte är så att ni är beredda att lyssna på förslag utan bara vill gnälla av er, som de flesta, det passar att sitta o gnälla hemma vid köksbordet men det är en helt annan sak att ta tag i något o göra nåt.
Ja isåfall så ber ja om ursäkt för att ja kom med förslag på saker o ting, by all means gnäll på :)
Linnea Adler
#17: Att hoppa på andra för att man inte uppfattar din text i den mening du skrev den kommer man ingen vart med utan att det bara blir sämre stämning.
Så du säger att våran förening är oseriös för att vi inte har samma reglemente som hopphästar har?
I kaninvärlden är inte stamtavla samma sak som det är i ex. häst, hund och katt världen. En stamtavla på en kanin visar att kaninen är renrasig och följer de kriterier ras standarden har samt de krav uppfödaren har när den avlar fram sina kaniner för utställning. I en utställningskull sätts även H-bevis på de kaniner uppfödaren anser att dem inte riktigt passar till utställning. Kanske något de andra djurarterna bör ta efter. Eftersom många hundar får stamtavla även om dem har hemska sjukdomar och inte alls passar till utställning, ändå får de stamtavla?
Ja man kanske kan införa att man ska märka kaninerna. Och det finns redan ett sätt för hoppkanniner att bli registrerade på vilket fungerar och så länge det fungerar ser jag inget fel med det.
Skulle folk ha startat tävlingar med sina kaniner där dem faktiskt visar vad dem går för och att dem verkligen har passionen för det ser inte jag något fel med Att ta en kull för hoppning. Men det krävs lite mer för att kalla dem hoppkaniner.
Som jag skrev tidigare: Kan du påpeka någon hoppkaninsuppfödare som inte är seriös med sin Avel?
De hoppuppfödare jag känner de har mål med sina kullar dem parar inte sin kanin med första bästa kaninen som dyker upp. Dem parar sina kaniner med en annan som kan kombinera kaninen bra.
Har man ex. en hona som är super duktig men något sölig på banan kanske man letar upp en hane som är snabbare på banan för att få fram denna egenskap i ungarna.
Anser du att vi gör fel kanske du ska kolla upp lite mer innan du drar alla över en och samma karm.
-' Malin Hultman
#17 Jag e också lite nyfiken, då jag tillhör både utställare & hoppare. I min erfarenhet är kaninhoppare MYCKET mer seriösa i sin Avel än många utställare. De har bättre koll på led, sjukdomar, m.m.
(sedan finns det rötägg överallt🤔)
Kaninhoppare får ta mycket skit från bl.a. utställare(och alla fördomar de båda "sidorna" har om varandra) men säg inte att vi som föder upp Hoppkaniner inte har en seriös intställning till Avel, för det stämmer inte.
#19 Word!
hm, personligen anser jag att oväntade "hopptalanger" är så pass vanliga i kaninvärlden att det skulle vara lite ologiskt att kräva lika mycket som i t.ex hästvärlden för att en kanin skulle klassas som "hoppkanin". Det finns upphittade kaniner som blivit oerhört framgångsrika i sverige (t.ex. Eliot), jämför med t.ex hästhoppning. Så idag är det enligt min mening så pass vanligt förekommande att enskilda individer utan "hopphärstamning" är så pass framgångsrika att det är felaktigt att kräva att det finns sådant för att man ska få skriva att kaninen har stor potential att bli framgångsrik. Att människor ägnar sig åt Avel inom Kaninhoppning är ju super, i framtiden kanske större skillnader generellt kommer kunna märkas.
Så: även om framavlade hoppkaniner generellt presterar (mycket) bättre så finns det en stor chans att enskilda individer kommer upp till en liknande nivå, detta gör att jag inte anser hopphärstamning nödvändig. Sen kan jag tycka att det är bra om man startat och tagit pinnar mm om det rör sig om äldre kanin, om hoppning ska nämnas. Ungar är ju svårare att veta, men så är det med avlade också! Hoppas ni ser någon logik i min tankegång!

När jag var hästtjej så var Milton världens bästa hopphäst (han kanske fortfarande räknas som det fast han är död?). Han var iaf en Connemarakorsning, valack, som John Whitaker (stavn?), kom över lite sådär bara då ägaren hade avlidit. Lite kuriosa bara :)
Jag tycker det är härligt att talanger kan komma ifrån många olika håll! Kanske är det vanligare i hästvärlden att duktiga hoppare kan vara lite oväntade än vad jag trott :)
Bara jag som tycker det är tramsigt att hänga upp sig på vad som är en hoppkanin och vad som inte är det..? :) Ordet hoppkanin är ganska så självklart, det är en kanin som kan hoppa hinder på en bana. Sen om kaninen har full stamtavla i SKAF eller är avlad kors och tvärs med alla möjliga raser spelar inte så stor roll.
Jag gillar inte när man stämplar djur, precis som att bara för att bara för att kaninen har framgångsrika föräldrar så är den garanterat duktig. Du kan aldrig garantera en duktig indivd baserat på stammen, sen har dom givetvis en bättre förutsättning men det är absolut ingen garanti.
Jag tycker att man med all rätt kan säga att kaninen kan komma att passa till hoppning om man har hoppat med den. Då menar jag inte bara ett hinder hemma. Utan 10 hinder i följd på en rakbana, då vet du att det funkar. Den förstår vad du menar och den gör det. Sen har det ingen som helst betydelse vad för stam den är efter.
Tänk om man skulle resonera så i hästvärlden? Min granne köpte en risig conemara vallack från en hästhandlare för 9 000kr, han blev världmästare i körning 2 år i rad! Inte hade han någon topp stam bakom sig där inte.
Jag lägger inte så stor vikt i vad folk säljer sina kaniner som. Som flera har påpekat i tråden så är du som köpare skyldig att ta reda på lite om kaninen. Falsk/dålig marknadsföring kommer alltid att förekomma, det är bara att leva med det. Man mår bara själv dåligt om man ska springa och haka upp sig på hur andra formulerar sin annons. Sen kan man såklart bli irriterad om man läser något som överhuvudtaget inte stämmer, men det är inget man ska behöva gå runt och reta sig på.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com