Liten rex
Hejsan Jag skulle vara väldigt glad om ni som har/ har haft kaniner av rasen liten Rex skulle kunna berätta lite om rasen och om era kaniner. Jag har senaste tiden börjat fundera på att kanske utöka familjen till sommaren med en eller två kaniner av rasen och skulle därför vara intresserad av era åsikter om rasen. -- Sofia
Det är en väldigt ny ras i Sverige och temperament, utseende etc varierar väldigt mycket beroende på vem man köper ifrån. Jag kan bara tala utifrån egen erfarenhet.
Vi skaffade rasen i sep 2010 med färgen svart då framförallt. De svarta har ett framåt temperament, de behöver stimulering. Våra linjer har fungerat ypperligt för framförallt utställning men har även sålts till hoppning där de gjort bra ifrån sig. Temperamentet är tyvärr varierande, men jag säljer aldrig kaniner med sämre temperament till folk jag inte känner eller vet kan hantera en sådan kanin.
Tror det var 2011 som de bruna flyttade in hos oss. De har ett helt annat temperament, jätte lugna, snälla och inte alls speciellt aktiva av sig. De passar främst för kel eller utställning, inte hoppning. De ligger lite efter i storlek, päls och färg jämfört med de svarta.
De vita flyttade hit i jan 2014 och de verkar ha ett väldigt nyfiket temperament, de vill gärna vara med. Honorna är något mer reserverade än hanarna men är ändå mycket mer framåt än övriga färger. Hur de funkar för hopp/uts/kel kan jag inte svara på än :)
Hoppas det gjorde dig klokare!