Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 271 ggr
[annloo]
0

Säkerhet under dagarna?

Hej! Jag har en fråga som jag gärna skulle vilja höra andras tankar om:

Jag har två kaniner som bor i uteburar i vårt uterum. När jag är hemma under dagarna brukar de få vara ute på golvet, utrymmet är avdelat med kompostgaller. De är inte osams, de brukar sitta och slicka på varandra igenom gallret, men då båda är revirbenägna honor funkar det tyvärr inte att ha dem i samma utrymme. Uterummet är helt säkert med tak och glasväggar. På golvet har de dynor och mattor, kartong/ underdel på innebur som är fylld med halm så de kan komma ifrån det kalla golvet om de vill sova. De har tillgång till både hö och vatten ute på golvet samt tunnlar och utrymmen under byråar/ burar om de blir rädda.
Så min fråga är: Skulle ni våga lämna dem ensamma i ett sådant utrymme under några timmar på dagen? Som det är nu tittar jag till dem ca en gång i halvtimmen, de är ordentliga tösar men man vet ju aldrig! Samtidigt som jag är väldigt rädd om dem, och tycker att det känns bra om jag är hemma om det skulle hända något, så vet jag att de mår bättre ju mer de får vara ute ( deras vanliga burar är ca 0.6 * 1.85 meter stora, dock kan de inte se varandra i dem).
Tack på förhand!

[annloo]
0

tillägg: med att lämna menar jag lämna huset helt och låta dem vara där helt utan uppsikt. Det ska vara säkert, men om någon varit med om att olyckor skett när man  haft kaniner liknande, så får ni gärna dela med er av det! :)