Sluta ge pellets?
Jag har 5 kaniner varav 4 normalt sett bor tillsammans. De är helt okej i hullet,men de har definitivt gått upp nu i vinter. Jag jobbar med mat och har möjlighet att ta hem en hel del grönsaker de dagar jag jobbar. Ofta blir det runt 5 liter av blandade sorter. Morötter, vitkål, salladskål, tomater, gurka och allt möjligt roligt. Jobbar 75% så det blir en hel del… Hur mycket grönsaker bör de ha för att klara sig på det och hö? Hur hade du gjort?
Ingen som kan svara på mina funderingar?
Ja, alltså så länge du ger fri tillgång till hö kan du pröva dig fram, ge bitar av lite av varje. Nu om de bor ute är det smart att ge lite grönsaker, eftersom de innehåller en hel del vatten.
Mina kaniner klarar sig utan pellets med enbart ett bra hö sommartid. Samt gräs. Och jag ger inte överdrivet mkt grönsaker. Blir väl en halv eller hel skål varannan dag (typ morotsskal, potatisskal, broccoli, ytterst lite kål). Just vintertid har jag inte vågat utesluta pelletsen helt på grund av kylan. De får ett par matskedar om dagen men mindre grönsaker dock. Men man kan ju prova, blir de tunna kanske det räcker med en msk pellets eller lite mer.
höet ska ju ha bra innehåll men annars så lite grönsaker och ett riktigt bra hö det bästa för en kanin som inte tävlar eller avlas på
På vinterhalvåret får mina kaniner i utehägnet konstant tillgång till hö, kraftfoder, och grönsaker/rotfrukter (morötter, vitkål, broccoli). De är invanda med mycket vitkål och deras magar har ännu inte protesterat (fjärde året nu).
Så länge kaninerna inte ratar hö/kvistar för grönsakernas skull, borde du kunna fodra på i riklig mängd. Men börjar de "välja fel" så får du kanske ransonera.
Jag har alltid strävat efter att mina utekaniner ska ha fri tillgång på en varierad kost som liknar den naturliga så mycket som möjligt. Hö, kvistar, blad, tall och gran, blåbärsris, lingonris etc. Rotfrukterna och kålen äter vi mycket själva så det blir en del stabbar och ändar till kaninerna. Mina kaniner lämnar alltid en del av rotfrukterna/grönsakerna, de väljer helt enkelt annat före det. Så på sätt kan man ju säga att de har fri tillgång.
Börja ge lite i taget till dina så de får vänja magarna långsamt, och så märker du nog efter ett tag vilken mängd som passar just dina djur.