Flytta unga ungar?
Hejsan, just nu har jag en kull i en före detta mjölkkammare, de bor på en yta på 14 kvadratmeter. Jag hade mamman boendes med en annan hona då, tanken var att den dominanta honan skulle få kull och att dem skulle fortsätta gå ihop. De fyra första dagarna i ungarnas liv gick utmärkt, men tyvärr hittade jag sedan två ihjälbitna ungar utanför boet den fjärde dagen och en fick vi avliva eftersom ett bakben var tuggat på. Jag misstänkte att boven i dramat var den andra honan och satte henne i egen bur. Mamman sköter de tre kvarvarande ungarna perfekt och idag är de två veckor och en dag gamla. Tyvärr måste de ut ur mjölkkammaren nu till helgen, tror ni att det är okej att flytta honan och ungarna till en annan bur såhär tidigt? Jag brukar aldrig annars byta bur vid behov förrän ungarna är minst 4 veckor.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Jag flyttade på min kull när de var drygt 2 veckor. Jag hade gjort en miss och plaserat bohålan högst upp i min våningsbur och var orolig för hur det skulle bli när ungarna började klättra ur biet. Helt enkelt tog med hela innehållet i bohålan med hjälp av kartong, så boet i sig var "orört". Under tiden fick mamman vara i ett annat rum och när flytten var klar lät jag henne få se var de låg. Hon fick också komma och titta var boet fanns tidigare. Alkt gick bra. Låter som du har en duktig mamma så det går säkert bra. Lycka till.