Tips på strö
Håller på och letar efter något nytt strö till mina kaniner. Jag har tre st burar (varav två med dubbla våningar) och en Hage på kanske 6 m2 som ströet ska användas i. Det som krävs är att ströet inte fastnar i kaninernas pälsar (har teddykaniner) samt att det är lätt att mocka. Det får inte heller damma något! Sedan måste det vara ett hyfsat pris med tanke på att det ska användas på så stora ytor. Tidigare har jag haft spån med halm över. Men jag tycker det är så svårt att mocka, främst om det är bajs i rent spån. Då blir det att man slänger ut allt, och det blir dyrt och arbetsamt om man har så stora ytor som jag har. Det känns också slösaktigt tycker jag. ;) Sedan har jag haft träpellets som jag gjort "sand" av. Jag har alltså fuktat det lätt och sedan trampat det så att det har blivit finfördelat. Och så har jag mockat det genom att använda kattspade. Där kaninerna kissar har jag dock haft spån. Har fungerat bra, förutom att det har dammat för mycket. Annars har det varit smidigt med tanke på att man så lätt får bort bajset från det rena spånet. Men nu är jag på jakt efter något nytt strö som skulle funka. Helst ska man kunna använda kattspade till. Har ni några tips??
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Ett tips? kanske kan vara att ta kontakt med uppfödare av långhåriga raser som t.ex. angora, teddy, lejon osv? De kanske kan ge dig lite tips? och råd om hur du kan tänka när det kommer till ströet.
Jag har använt toa-lätt (kattströ) i kaninens lådor till och från men upplevde dessvärre inte att det var tillräckligt bra för mig och mina kaniner. Men det har en bra uppsugningsförmåga men blir, när det har sugit upp urinet/vatten, mycket tungt. Halm tror jag fortfarande är det bästa även om det är lite jobbigare att göra rent efter.

eldningspellets, suveränt och billigt
You can't spell Bitchy without Itchy
#1 De flesta brukar ha spån med halm på. Men det har jag ju som sagt redan testat. :/ Tack för ditt svar! #2 Det är ungefär samma som värmepellets va? Jag tycker att det har dammat lite för mycket tyvärr. Det blir ju över så stora ytor hos mig, så i rummet blir det efter några veckor en tunn beläggning över skåp mm. Jag är rätt känslig mot damm själv och känner av det lite när jag mockar, och jag tänker att det inte kan vara så bra för kaninerna att leva i det. Eller tror du eldningspellets dammar mindre?
Kram Elsa

#3 ja det är eldningpellets, och hur mycket det dammar beror nog på vart man köper pelletsarna, har tyvärr sett många dåliga märken, men det man köper på Bauhaus eller ByggMax är enl mej allra bäst, dammar inte spec mkt och har inga skadliga kemikalier tillsatta (och är billiga)
You can't spell Bitchy without Itchy
#4 Jag får försöka testa med det en gång, hoppas det kan fungera! :) Tar gärna emot fler tips? om någon har!
Kram Elsa
Torv?
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*
#6 Ja, det har jag funderat på men vad jag har hört ska det damma endel va? Dessutom känns det ju sådär ur miljösynpunkt. :/ Men tack för att du svarade! :)
Kram Elsa