Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3641 ggr
MrsBex
4

Dottern skall få en kanin

Hej på er!

Nu har jag under ett svagt ögonblick lovat min dotter att hon skall få en kanin i vår/sommar.
Vi har börjat läsa böcker i ämnet och jag har kollat upp de olika bestämmelserna.
Vad det gäller bur, har jag nu skaffat en som är 150x60 vilket ju är lite över minimikravet.

Däremot undrar jag kring det här med om man måste ha två kaniner eller om det går bra att bara ha en. Det blir ju genast mer ansvar om man skall ha två.
Marsvin vet jag ju att man måste ha i par, minst. Men vad är bestämmelserna för kanin?

Någon som vet?

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

Mickis1994
15

Man kan ha en kanin, ja. 

Kom ihåg; att det är du som vuxen som har huvudansvaret. Så den dagen din dotter tröttnar är kaninen ditt ansvar. 

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

tlover
2

Jag skulle säga

"man kan ha en om man visar nog intresse för kaninen och umgås med den" och "man" i detta är då antingen dottern din eller du/din respektive om/när hon tröttnar.

Däremot behöver man inte (enligt mig) ha kaninerna i samma bur, vi har tex så att kaninerna kan se andra kaniner (vi har ju avelskaniner så att ha två ihop då kan antingen leda till bråk el nya kaninungar för ofta, det går ju ibland för honor men det är nog det enda sättet)

l'm back

CaptainBunchie
2

Jordbruksverket rekommenderar två, och många rekommenderar att hålla två honor tillsammans eller en kastrerad hane och en hona.

Hanar ska man dock inte hålla tillsammans, visst kan det fungera, men man tar stora risker och kan i värsta fall hitta en av kaninerna dödade.

Jag har själv tre hanar i tre olika burar, de står i samma rum så de känner av varandras närvaro, men de är aldrig tillsammans.

Min mor gjorde misstaget att sätta ut de två tjurigaste av dessa kaniner i en delad Hage (alltså, två hagar som satt ihop, men de hade kompostgaller mellan), och det slutade med att ena hade ett ganska stort sår där den andra kaninen bitit loss huden (blev att åka med honom till veterinär och fick se om såret, men som tur var behövdes det inte sys).

Så gällande kaniner är det individuellt om de vill vara flera eller inte. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

MrsBex
2

Självklart har jag huvudansvaret och dessutom fick jag reda på att kaniner dessutom kan bli ganska gamla. Jag trodde att de bara levde ett par år, men där hade jag ju fel.

Så visst har jag planerat att det kommer bli min kanin mestadels och så också för en lång tid framöver, men för mig är det helt ok. Min man är också med på det och tycker att det skall bli mysigt.
Jag har tre barn, så uppmärksamhet kommer den lille krabaten att få, kommer nog snarare att bli en del tjat om att låta kaninen vila i början. ;)

Men man kanske kan börja med en kanin och se hur det blir, så kanske man kan skaffa en till sedan om man märker att den första känner sig ensam.

Kan man ha marsvin som sällskap till en kanin?
Jag tycker att marsvin är fantastiskt söta! ;)

Förresten, vi har en katt på två år. Är det något man behöver oroa sig för?

CaptainBunchie
7

#4 Kaniner och marsvin har helt olika "språk" och har egentligen ingen nytta av varandra, dessutom kan de lätt skada varandra och kaninen kan bära på någon sjukdom som marsvinen kan få (eller hur det var, något sådant iallafall). Så då kan man likaväl ha kaninen ensam. :)

Din katt borde inte vara några problem alls, men det beror ju på hur katten är i psyket, men tror att i 99% av gångerna funkar det.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

farvendal
3

#4 ja du kan skaffa en kanin till en början och sedan köpa en till. Såklart. Dock kam det vara lättare att para ihop två ungar än två vuxna. Nej du ska inte ha marsvin ihop med kanin :) Osäker när det gäller katten men det ska nog gå bra.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

MrsBex
0

"lättare att para ihop två ungar än två vuxna"

Betyder det att man inte skall köpa en kaninunge att utöka familjen med?

Katten är en rätt harmonisk sak som mest sover nu för tiden. Hon är inte så förtjust i min svärmors hund, men det kan ju bero på att den skäller sig halvt fördärvad när den kommer hit och ser katten. :P
Så en kanin borde ju funka, tänker jag.
Katten är inte så mordisk av sig, vad jag vet

tilde&twix
3

Jag skulle tipsa om att köpa två kullsystrar. Då vet man att dom funkar ihop.

Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner

tlover
5

#4 lämna aldrig katten och kaninen tillsammans ensamma, en av våra katter tog och dödade (och åt) en av våra kaniner för lite mer än ett år sen. Den kaninen rymde så det var så hon kom åt henne. Jag skulle heller aldrig ha kaninen lös i samma rum som katten om inte ni är nära en av dom så ni kan stoppa katten om hon får fnatt. ha också ett ställe i buren som kaninen kan känna sig säker i om katten är i samma rum som buren (för att minska stress). Ev Hage ska ha både väggar golv och tak. Men det går helt klart, vi har katt och kaniner

l'm back

MrsBex
1

Ok, jag skall vara uppmärksam!

Ellen Thomé
2

Jag skulle nog också rekommendera att köpa två kullsystrar :)

Fridaaaa
3

#4 Nej inte kanin med marsvin. Marsvin ska bo minst två (kanin räknas inte), och andra grejer som gör det direkt olämpligt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Josse5233
0

Jag vill bara önska dig lycka till med den framtida kaninen/kaninerna :) Du har fått många bra tips? :)

Ha en trevlig dag! 

MrsBex
0

Ja, tack, jag har fått väldigt bra svar och känner mig trygg inför framtiden. ;)
Jag tror dock att jag nöjer mig med en kanin till att börja med och ser hur det går. Tid och kärlek kommer den lille att få i alla fall. ;)

Fridaaaa
3

#14 Låter som en bra idé tycker jag.
Kaninmagazinet.se har massa bra fakta ang kost, bur och mycket annat. Lycka till!

[Mi-rand-a]
0

klart man kan ha en men som andra skrivit så bör den ha sällskap av människor väldigt mycket då, men en människa ersätter inte en kaninkompis så jag tycker att man ska ha två då man ser på (om dem trivs med varandra) dem hur mycket glädje dem ger varandra och sådan vänskap/uppskattning en människa aldrig kommer kunna ge :)

Fridaaaa
2

#16 Dock är dessa nybörjare (som jag tolkat det i alla fall) och då tycker jag att det är lämpligast att börja med 1 kanin och kanske skaffa kompis till den sen längre fram om allting går bra.

TS: Ett tips? med: Kolla gärna på omplaceringshem eller liknande efter vuxen lugn kanin, tycker jag är lämpligt 🙂

zezagena
0

Två kull systrar är mej veterligen inget säkrare kort än två honor från olika kullar, de bör vara under 10 v vid ihopsättning är det viktiga. Rek annars en hane som ny fam medlem, ev kan han senare kastreras o inflytt av ev hon-kompis efter minst 6-8 v efter kastration. Finns dock alltid en risk att två kaniner tsm börjar bråka med varann. Det säkraste paret är en kastrerad hane med en hona (gärna oxå kastrerad vilket förebygger livmodercancer )  😃

tips  http://kanin.ifokus.se/discussions/530345e98e0e747fe5003903-s-kastrerad-dvv-hane?discussions-2

Fridaaaa
1

#18 Nja viktigt och viktigt, jag har personligen satt ihop alla mina par när de varit långt över 10 veckor, främst honor 🙂
Men bra rekommendation för en nybörjare där med kastrerad hane och så 👍

[Alexandralanstrom]
0

vi har katter (4 st) 3 av dom bryr sig inte äns om mina kaniner men en av dom är lite på dom men skulle aldrig få för sig att skada mina kaniner. Han är en kattunge och kan gärna få för sig att sitta utaför gallret och stoppa in tassarna och få för sig " men kom så jag får leka lite med dig! " men kaninerna kommer aldrig så han ger sig ganska snabbt och lägger sig på buren och sover ist när han fattat att han inte gör någon nytta ;)

zezagena
0

#19 Är ju ändå vanligast att honor med hormoner ( startar ca 10-12 v ålder) , blir bråkiga med varann, kanske spec tonåren men även under brunst perioderna. En vuxen hona kan ju ibland gå att sätta i hop med en unghona, dock är det ju individuellt. Starka revir har många damer har iallafall jag märkt 😉

Fridaaaa
1

#21 Jo fast mycket handlar om yta och personkemi. Tycker det oftast inte handlar så mycket om ålder, inte vad jag själv har märkt på mina ialla fall alla mina har varit över 4 månader vid ihopsläpp med andra utan problem, bara man går lugnt fram, bra yta och mycket hänger på kaninerna med. Men som nybörjare så håller jag med dig, att det är bättre att satsa på kastrerad hane och hona 🙂

MrsBex
2

Jag och mina man har ju givetvis huvudansvaret över kaninen, men vi har också tre barn och jag har tänkt att ställa buren så pass att den kommer att vara där vi alla passerar.
Kaninen kommer nog att få mycket tid, i alla fall i början, men om jag märker att den får för lite sällskap, så skaffar jag en till helt enkelt. =)

Iom att det är första gången som jag skaffar kanin, så känns det lite mycket att börja med två direkt. Vill ju lära känna den lille krabaten ordentligt.

Fridaaaa
0

#23 Ja jag tycker du gör rätt som bara skaffar en nu 🙂
Kolla runt bland uppfödare och så, rekommenderar det framför djuraffärer.Lycka till!

Rebornbabyn
0

Vad roligt, lycka till! Hur gamla är barnen?

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

MrsBex
0

Mina barn är 4,5, och 6. Det är min äldsta som absolut vill ha en kanin. Hon vill ha en sådan där långhårig variant med uppåtstående öron.

Är det en sån där Löwen, eller lejonkanin?
Hon vill gärna hoppträna den i trägården, är den typen av dvärgkaniner bra till det?

Någon som har tips? på en bra uppfödare?

Fridaaaa
1

#26 Löwen och lejonhuvad kanin är samma fast i Sverige är benämningen Lejonhuvad kanin 🙂

De kan vara det, beror helt på kaninen.

Mickis1994
2

#26 Jag skulle snarare rekommendera en "vanlig" dvärgvädur. De är utmärkta första kaniner och barnkaniner tycker jag (ingen pälsvård behövs). De är enkla att göra med, trevliga och funkar utmärkt att hoppa i trädgården med.

Är det någon speciell färg ni är ute efter? Vart i landet bor ni?

Mvh Michaela Glansk.

MrsBex
0

#27 Haha, okej!

Okej, det låter ju bra, hur stora blir de, måste jag ha större bur då?
Ingen särskild färg som jag vet, i går mest på rätt personlighet ;)
Vi bor i Göteborgsområdet. Vet du någon uppfödare här?

Mickis1994
1

#28  De blir ca 1,6-2 kg. Så den buren du har titta på fungerar utmärkt.

Okej, då gör det hela lite enklare :)
Nej har tyvärr ingen koll på göteborgsområdet. Om du har FB kan du gå in på Kaniner och Tillbehöver (köp och sälj) och göra en köpesannons där. På den sidan finns många uppfödare som är med. Annars gå in på www.skaf.info och kolla deras uppfödarregister.

Mvh Michaela Glansk.

Delilah81
1

Det är inget måste att ha kaniner i par, men jag har sett hur mycket glädje de har av varandra, så efter min erfarenhet är det en fördel att ha fler än en…   Men klart man kan börja med en!  

Jag satte ihop en 16-veckors hona med en kastrerad vuxen hane, och det gick utmärkt.    Satte också ihop två honor på 8 och 14 veckor, och det gick också jättebra.   Men man kan aldrig veta…

Jag skulle inte rekommendera djuraffär, utan uppfödare/privatperson. 

Lycka till!  Min dotter (12 år nu) var den som fick mig att intressera mig för kaniner, och det är ett underbart husdjur!

Melao
0

Jag tycker att du ska köpa ett par vuxna kaniner, gärna kastrerade, som du vet funkar både med varandra och barnen. Risken med att köpa en eller flera ungar är att de ändrar beteende i tonåren och helt plötsligt inte alls är så mysiga och snälla längre. Tänk också på att man, om man köper en unge, tar på sig ansvaret för kaninen under upp till 10 år, är ni beredda att ge den ensamma kaninen tillräckligt med kärlek under så lång tid om barnen tröttnar?

Oho för att satsa det sista på mirakel!

Evelina!
0

Vill också rekommendera dvärgvädur från uppfödare som första kanin. Då får ni dels hjälp med att hitta en passande individ, dels få bakgrundsinformation och träffa föräldrarna.

Lejonhuvade kaniner är jättefina, men kräver som tidigare nämnts en del pälsvård, vilket inte är det roligaste man kan göra med sin kanin anser jag.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[Rabbitz]
0

Jag kan säga att två kaniner är inte jobbigare att sköta än om man har en kanin. Min första kanin var ensam utan artfrände och jag kan säga jag gör aldrig om det misstaget att köpa en. Jag hittade aldrig någon annan kanin som passade ihop med min kanins personkemi. Kvittar om jag spenderade 3-4timmar med den om dagen, jag kunde inte ersätta det sällskaps behovet kaninen behövde. Idag har jag två honor ur samma kull och de är lika tillgivna till människor som den förra ensamma kaninen var.

Jag har mina två i en 150bur. Jobbar man eller har annat att göra på dagarna eller ska på semester så blir det väldigt ensamt för kaninen, det är inte rättvist mot den. Det är en helt annan glädje hos kaniner som har sällskap och det är oerhört kul att se dem få sina små glädjeskutt tillsammans när de är ute och springer i rummen. En kompis att sova tillsammans med, trygghet, putsa varandra, busa och leka tillsammans och det är något jag inte vill ta ifrån en kanin igen.

Säger inte att ni måste ha två kaniner men jag rekommenderar dig starkt att överväga det. Dvärgvädur rex eller Dvärgvädur skulle jag rekommendera, bara för att jag är förtjust i rex:)

Lagen har konstiga regler på burmått för kaniner så att det endast rekommenderas att man  bör ha två tillsammans, kan man ju ta med en nypa salt. Innan var det inte heller lag på att marsvin skulle ha en artfrände. Men jag vet att de flesta har delade argument om detta men jag anser att köper man en kanin så är det så lätt att köpa två som redan är vana att bo tillsammans.

hobbymupp
2

Kul att du tar dig tid o frågar innan inköpet! :D Rekommenderar denna sida och via denna länken får du en fin start i läsandet. Speciellt "grundkursen" ger en bra… grund ^^

http://kaninmagazinet.se/2013/november/ny-borja-har.html

Man märker att kaniner blommar ut väldigt när de är bra bondade med en kompis. De pratar samma språk och det kan ingen annan art ersätta. :)

Kom även ihåg att trots att din bur är stor så behöver de flera timmars tid utanför buren. Många kaniner blir bensköra eller utvecklar artros på äldre dagar pga att de inte fått träna tillräckligt :) De funkar ju som vi, om de inte motionerar så byggs inga muskler!

Foder är en annan väldigt viktig punkt som många missar, det ska inte ni behöva göra! Man ska inte ge gnagarblandning, utan istället ger man ca 1-4 msk per dag (om du väljer en dvärgras) av rent pellets. Kaninen ska alltid ha fri tillgång till hö och äta mycket av det. Äter den inte tillräckligt så minskar man på annat. Frukt är bara lördagsgodis och ges i små mängder, bladgrönt är däremot supernyttigt och supergott!

Lycka till med era många långa kaninår och klicka gärna runt på kaninmagazinet!

MrsBex
1

Tack för alla bra råd som jag har fått!

Jag skall överväga det här med att ha två då.
Jag har redan tittat upp hur jag gör huset gnagarsäkert, men jag tänkte att de skulle få springa av sig på nedervåningen, där det är lättare att kaninsäkra. ;)

Det där med pellets läste jag om och det var tur, för annars hade jag gett dem gnagarblandning.
Jag har också räknat med att vi skall ha den/dem under längre tid och att det kräver ansvar. 

Jag tycker att det skall bli mysigt faktiskt.

Jo just det, det här med tänderna. De slutar ju inte att växa. Kan man ta in en vanlig gren utifrån och låta dem gnaga på?

Missgrey
0

Jag blev med min första kanin i augusti, jag var helt grön och har aldrig haft husdjur innan, men mycket går att läsa sig till och få hjälp av andra kunniga i forum, det gäller ju dock att försöka solla tyckande från kunnande för att inte bli helt förvirrad. 

Jag köpte min lilla Bosse i en djuraffär och han hade stamtavla. En liten Rex på 2 kilo. Det har gått jättebra, han var 3 månader när vi hämtade honom. Han lever ensam, men jag och sambon är mycket med honom.

Han är ute och skuttar varje kväll och verkar må fint. Han skuttar upp i knät och är helmysig, men han kan också tjura ordentligt om han inte får som han vill.  :)

Jag tror det kommer att gå jättebra för dig och familjen, så länge man är intresserad och vill kan man lära sig det mesta på vägen. 

Angående grenar så är fruktträd en riktig hit. Vi bor i lägenhet men jag har fått tag i fina äppelkvistar på förskolan där jag jobbar och till jul fick jag med mig en hel väska päron- och äppelkvistar från min pappas trädgård. Rönn är också en riktigt favorit. Vissa träd är giftiga, men det kan du hitta på nätet. Lycka till med allt!

claravincent
0

Om du ska ge kvistar tänk på att vissa är giftiga. Har för mig att dom flesta fruktträden (om inte alla ) går att ge :) Ps. Kul med en liten kanin :)

hobbymupp
0

#36, det bästa för tänderna är ett grovt hö :) Om de äter rikligt av det så ska tänderna hålla sig i schack om det inte är nått genetiskt fel. Grenar är dock också bra för tänderna, och nyttigt!

Här finns en liten lista över bra/dåliga träslag
http://kaninmagazinet.se/2012/january/pinnar.html

Svado
1

Hej!

Kaniner är inte flockdjur ur den aspekten att de behöver BO tillsammans med en annan kanin, rent generellt är det så. Marsvin till exempel o möss är väl djur som BEHÖVER bo tillsammans medans kaniner är grupplevande djur, dvs de bor i samma område som andra kaniner men har egna mindre revir och hålor.
Men alla kaniner är ju olika och de är individer.

Jag vill på inget vis tala om för dig hur du ska göra om du ska ha en eller två eller ingen alls, men jag ska skriva lite om mina erfarenheter med kaniner.

Vi köpte kaniner i somras, jag och min 4 åriga dotter, hon var eld och lågor över hur roligt det skulle bli att få ha ett eget djur och tyckte det var jäääätteroligt att hålla på med kaninen osv osv.
Jag insåg ju dock som vuxen att detta ansvar faller på mig i alla lägen, en 4 åring har ingen eller dålig koll på hur man bär kaninen, hur man håller i den osv osv o har heller inte så stor förståelse för om kaninen råkar bitas lite i fingret eller så.
Men för oss har det hittills gått bra, självklart har hon under hösten o vintern lessnat väldigt mycket och det är okej, för jag köpte kaninerna för att JAG ville ha de, inte för att Josefin tjatade, hon blev bara väldigt glad när mamma bestämt sig för att ha kanin och jag sa till henne att den ena var hennes och den andra min.

Fundera igenom allt igen ordentligt, för om DU inte känner att DU vill ha en kanin till 100% så kommer den kaninen till slut bara att orsaka besvär och irritation. Därför att jag kan lova dig nästan till 100% säkerhet att inom ett år kommer det bli du som får en kanin på halsen att ta hand om, och känner inte du då att det är det bästa du gjort på länge att skaffa kanin så blir det jobbigt för alla och speciellt dig själv.

Tråkiga ord jag vet, men jag vet så väl vad det innebär. Vår granne köpte en kanin ur samma kull som min kanin kom från, och efter 3 månader så fick jag överta henne pga att ungarna ledsnat och föräldrarna inte var intresserade. 

Men jag önskar dig iaf stooor lycka till, och du ska veta att kaniner är JÄTTEMYSIGA djur om du bara ger kaninen chansen att få vara med er och mysa o umgås kommer du märka att de är precis som vilken katt eller hund som helst :) Superhärliga och fantastiska.

Stort lycka till o ta gärna kort o lägg upp här sen på er nya familjemedlem!

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Fridaaaa
2

#40 Kaniner är en slags flockdjur. FInns olika varianter av flockdjur

Svado
0

#41 ja absolut, men det jag menade är att de är generellt sett inte beroende av den typ av närhet till andra kaniner som typ marsvin är.

Sen inte sagt att kaniner inte uppskattar andra kaniners sällskap, men vad jag förstått utifrån vad jag läst så mår alltså inte en kanin psykiskt dåligt av att leva utan att ha en annan kanin i buren, som ett marsvin tydligen ska göra?

Hur som helst, det jag menar är bara att det kan gå att ha en kanin själv, MEN däremot så har väl de allra flesta kaniner betydligt mer glädje av en kompis :)

Jag uttryckte mig nog lite klumpigt.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Fridaaaa
0

#42 Ja marsvin är annorlunda på den fronten.
Men vissa kaniner mår bättre av att ha sällskap fast vi människor kanske inte ser det innan parat ihop den med andra kaniner, det har jag märkt på mina den skillnaden som blev som jag inte reflekterat över innan 🙂

Men som nybörjare tycker jag det är bra att starta med en kanin. Vuxen är bra med när man har mindre barn tycker jag

Linda1977
0

Det kanske redan har nämnts i tråden men köp gärna era kaniner av en seriös uppfödare i stället från djuraffär. Många kaninungar från djuraffärer är massproducerade, uppväxta i dålig miljö och tas från mamma och syskon alldeles för tidigt - Inget man vill stödja! Hos en uppfödare vet man vad man får och möjlighet att träffa ungarnas föräldrar. //Linda

[Rabbitz]
0

Glöm inte att besöka uppfödaren innan ni bestämmer er för det finns en del dåliga uppfödare där ute med. Finns få bra djuraffärer med men hittar man en som köper in från uppfödare så ser jag inga problem med att köpa där om allt ser bra ut där.