Fäller hår
Hej allihop!
Min frasse hona fäller ordentligt, och jag har några frågor runt detta.
För det första, är det normalt att hon fäller hår i februari? Borde inte detta vara en månad då de har fullt me vinterpäls?
Hon bor inomhus i garaget men det är ju inte lika varmt där som inomhus i huset så att säga.
Fråga 2:
Jag läste någonstans att det första året som kaninen lever så kan den fälla lite när som helst? Min frasse är född i juni 2013. Tycker hon har hunnit med att fälla ett par gånger redan, kommer detta lugna ner sig när hon blir äldre? För det är rent ut sagt skit drygt att hålla på med en fransk vädur som lossar så mkt hår så du knappt ser tröjan under allt hår när du är klar, så det blir ju tyvärr så att jag håller på och kelar med henne mindre nu under den värsta perioden även om jag borstar o tränar tricks o har mig men det blir inte så mkt "mys stunder i soffan" just nu pga allt hår.
Är detta att förvänta sig som det normala? Att de fäller då o då, eller kommer det ebba ut i kanske en gång om året sedan?
Fråga 3:
Hade en kompis en gång i tiden som påstod att man kunde ge öljäst-tabletter till katter som fällde mycket hår, det skulle på något vis avhjälpa fällningen. Stämmer detta? Och isåfall, kan man ge det till kaniner?
Tacksam för svar.
Mvh
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
1. Är det normalt att hon fäller hår i februari?
Eftersom det på många håll redan börjar övergå till varmare tider så är det vanligt.
2. Fälla första året.
Ja, eftersom kaniner har bebispäls ett tag och tar olika tid för att fälla av denna päls.
3. öljäst-tabletter?
Jag skulle rekommendera att ge mer B-vitamin istället. Detta är bra när dem byter päls.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Okej! Tackar så mycket :)
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman