Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 3893 ggr
EllenWe
0

Mystisk korsning...

För en vecka sedan föddes fyra små krabater. Nu kan jag börja ana färger, färgerna jag ser är bara vilt jag måste säga att jag är förvånad över hur det kande bli såhär.. aja jag ska förklara, mamman är svart, vit, brun brokad hermelinlöwen. På hennes stamtavla finns bara svart, vit brokad/scheck, svart/brun japan och madagaskar. Pappan är vit blåögd dvv, hela hans stamtavla är det samma.

Hur kunde det bli vilt? Kan någon förklara mer utförligt?

några bilder på ungarna, jag är lite osäker på en del färger så ni får gärna hjälpa mig:)

nr. 1 är jag inte säker på, men den är ju vilt, inte brun, så den kan kanske vara chinchilla? Se i kommentaren

nr. 2 tycker jag ser viltgrå brokad ut? Se i kommentaren

Har jag rätt?

nr. 3 & 4 har samma färger som nr. 2 fast helfärgade;)

EllenWe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nr. 1

EllenWe
1

nr. 2

farvendal
1

En vit blåögd kanin är ju aldrig vit, de har ju en färg "under det vita", i detta fall viltgrå kanske?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Elina.
3

En vit blåögd kanin har alltid någon färg under det vita. Eftersom det dök upp viltfärgade i kullen, och honan är enfärgad (gg), betyder det att hanen är vilt (G_)

EllenWe
0

#3 #4

Så han har alltså släktingar lååååångt tillbaka som var viltgrå? Och det var dem dominerande generna som slog igenom eftersom alla fyra blev viltfärgade? Kommer de kommande kullarna efter honom också bli viltgrå, även om det är t.ex med en vit blåögd hona?

Kan någon se vad unge nr. 1 har för färg?

Peak303
0

Vit blåögd + vit blåögd kan bara ge vit blåögd om inte båda har anlag för vit rödögd för då kan det bli det med vad jag fått lära mig.

Har du en annan bild på #1 i bättre ljus?

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Cotast
1

#5 Antagligen så är han viltgrå(möjligen rödförstärk?) men har en weinerteckning som går över hela kroppen(även känd som vit blåögd, då det är precis vad vit blåögd är)

(Vill även påpeka att rasen "Hermelinlöwen" är ren BS då det inte finns någon sådan ras, så jag antar att det är ett h-bevis du har på dina kaniner? Inte en stamtavla)

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

sara8282
0

Tänkte på mamman som är blandras, går det att ha stamtavla på blandras verkligen?

farvendal
1

#8 Nej och inte heller på en brokad kanin, TS menar nog h-bevis. 🙂

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Ljusta
1

Det är ganska logiskt att de blev viltfärgade om man kan genetik :) Som #3 sagt så har alla vit blåögda en färg "under" det vita, dvs den färg de skulle vara om de inte hade två anlag för blå ögon. Skulle den ha bara ett anlag för blå ögon så skulle den vara wienertecknad.

I detta fallet är det solklar att pappan egentligen är viltfärgad, det är ingen färg som finns lååångt bakom honom utan en färg som han är. För att förklara lätt så tänk dig en viltgrå kanin som någon helt plötsligt slänger en hink med vit färg över, den kaninen är ju egentligen viltgrå men ser vit ut, samma sätt fungerar det med färgen vit blåögd.

Första ungen behövs det bättre bilder på för att avgöra färg. Kan vara viltblå eller viltzobel. Unge två är viltgrå brokad (rödförstärkt).

Ljustadalens kaningård

sara8282
0

# 9 Ok! Tänkte väl..

EllenWe
0

#7 oj, förlåt! Mamman har h-bevis o pappan har stamtavla;)

EllenWe
0

#10 okej jag tror jag förstår! Det är bara lite svårt att ta in all fakta på en gång;) Jag håller på med genetik i skolan just nu, så efter provet ska jag nog kunna lite mer;) Det kommer fler bilder på unge nr.1 imorron!

EllenWe
0

unge nr. 1 :)

EllenWe
0

Den är inte riktigt så ljusgrå som på bilden, utan mer beigegrå ;) ^^

Ljusta
0

#14 Den ser viltzobel ut :)

Ljustadalens kaningård

hobbymupp
0

Jag brukar (när jag inte orkar klödda med riktig genetik) tänka att vit blåögd och albino är som proppar i färgburkarna. Kaninerna har färgburkar fyllda med nån färg, men så kommer xx/x-genen (vit bö) eller aa och lägger sig framför och hindrar färgen från att "måla" kaninens päls. Men färgen finns ju fortfarande där, under locken ^^

EllenWe
0

#16 det kan stämma! :)