Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 491 ggr
[ingvarisbjorn]
0

Förlorade vår kanin igår

Måste skriva av mig lite. Igår var den värsta "alla hjärtans dag" jag någonsin upplevt. Sambon och jag steg upp för att äta frukost, sedan skulle jag åka iväg till gymet och han till universitetet. På något vis hade vår fina lilla kanin Mange lyckats lirka upp dörren till sin bur under natten och satt mitt på golvet i vardagsrummet - tack och lov för det, annars hade vi kanske inte märkt att något var fel! Jag lade märke till att höhäcken fortfarande var full sedan kvällen innan, och när jag gav henne en pellets tuggade hon den jättelångsamt och konstigt. När jag tittade närmre såg jag att hon också andades med öppen mun! Det är, som ni säkert vet, ett mycket dåligt tecken! Min sambo kom och tittade närmre på henne medan jag väntade i telefonkön till djursjukhuset. Mange verkade må riktigt dåligt, hon böjde nacken uppåt och verkade ha riktigt svårt att få luft ordentligt. Efter att ha fått kontakt med veterinären åkte vi direkt till djursjukhuset med Mange i transportbur. Vi förstod att läget var allvarligt, i bakhuvudet visste jag nog att det inte fanns mycket att göra, men såg till att föra över ordentligt med pengar till kortet via mobilen, ifall det skulle finnas någon avancerad behandling för att rädda henne… Väl framme fick vi vänta några minuter, sedan träffa veterinär direkt. Hen konstaterade att Manges hjärta inte slog som det skulle, och rådde oss att låta henne somna in. Därefter minns jag ärligt talat inte riktigt vad som hände, Mange fick något slags anfall i min famn och veterinären halade snabbt fram sprutan och avslutade hennes lidande. Jag är så ledsen över att ha förlorat min lilla vän, inte ens fem år blev hon. Det värsta är att hon dog i uppenbar smärta, har förskräckligt dåligt samvete över det. Men jag är tacksam för alla fina stunder vi haft tillsammans, och för veterinären som var otroligt proffsig och vänlig, det kan inte vara ett lätt arbete!

[Yasminjohanna]
0

Jag beklagar din sorg och sänder dig en enorm styrkekram. Min kanin somnade in för två torsdagar sedan när han skulle kastreras. Han var 8 månader och klarade inte av narkosen. Ha inte dåligt samvete, han är på en bättre plats nu och precis som våra själar så tror jag att även djurs oskyldiga och vackra själar lever vidare och vakar över oss. Jag förstår precis vad du går igenom, idag två veckor senare smärtar det något oerhört att inte få ha min Eddie hos mig men med tiden lär vi få mer sinnesro och då kommer vi också att kunna minnas det underbara vi fick uppleva med våra ninisar utan att plågas så mycket. Sänder mina varmaste tankar till dig/er.

Evelina!
2

Beklagar förlusten/sorgen något oerhört. Aldrig roligt när man tvingas ta ett akut avsked, eller som du #1, inte hann ta avsked alls som jag förstår det.

Hur som helst, ni gjorde det BÄSTA man kan göra för en kanin i den situationen och det ska ni vara stolta över. Och även om det känns förjävligt just nu (för det gör det), så kommer man över det förr eller senare och då kanske ni också är mogna för en ny liten vän, om ni vill.

Skickar de starkaste styrkekramar man kan!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[ingvarisbjorn]
1

Tack både #1 och #2 för era fina kommentarer. Det känns skönt att kunna dela med sig här, eftersom ni andra på iFokus också förstår precis hur djupt man älskar sin lilla kanin, och att den inte "bara är ett djur" utan en vän och familjemedlem.

pixelsnoppan
0

Beklagar verkligen. Förlorade min ena kanin i förrgår så vet hur det känns. Min var dock 10 år o dog i sömnen så lite skillnad så sätt. Hoppas våra småhjärtan springer på det gröna ängarna tillsammans! Kram på dig.

Josse5233
0

<3

Ha en trevlig dag!