Kalk
Jag måste få i min kanin kalk så fort som möjligt, jag har kalksten men hon ignorerar den, finns det något kalkrikt jag kan mata henne med?
Tacksam för snabbt svar allihopa!! :)
Har en veterinär sagt till dig att få i kaninen kalk?
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Undrar samma som #1. Men banan innehåller en del kalk och det är en frukt som brukar uppskattas.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Nej, jag hittade infon på internet, vi har ringt veterinär också men vi pratade inte om just det här med kalken med henne, utan jag läste på olika sidor om det här med kalken. Fast frågan var ju vilka frukter/grönsaker som innehåller kalk, inte om en veterinär har sagt till mig att få i min kanin kalk eller inte :)
Ni frågar nog för att ni bryr er om kaninen, men jag skulle aldrig göra något förhastat utan att ta reda på hur det ligger till först :)
Mycket kalk kan ge problem som tex urinsten, därför jag frågade :) Jag har aldrig hört talas om att en kanin behöver tillskott av kalk, den mängd de behöver finns oftast i pellets, vatten, grönsaker, frukt.
Men banan, som sagt. Även grönkål, men det ska man ju vara försiktig med av andra anledningar.. men lite kan man ju ge isåfall.
Jag tror det är bättre att få kalk genom mat än genom kalksten, mer naturligt för kaninen.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Persilja är en del kalk i. Jag undrar också, av ren nyfikenhet , varför du ska få i henne kalk? När behövs det?
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Okej, tack så mycket för tipsen! :) Igår hittade jag en död kaninunge i kaninburen, min hona måste ha blivit tjuvparad, hade ignen aning om att hon var dräktig (har såå dåligt samvete), hon är var lika snäll som vanligt, kändes inte rund och hade inte byggt något bo. Men plötsligt låg där en ihjälbiten unge som min hona satt och åt på, ifall att hon har fler ungar i magen så behöver hon mineral, salt och kalk.
#6 Har ungarna inte kommit än och honan är pigg och beter sig normalt så finns där inga fler ungar.
Vad har du för pellets? Rekommenderat är runt 0,5-1,0 % kalcium i fodret, har du det så får kaninen definitivt nog med kalk😉 Är vanligt att fodren innehåller för mycket kalcium, snarare än tvärtom. Tycker inte du har någon anledning till oro.
Hon har inte fått några ungar idag och är glad och pigg så du har nog rätt. Jag vet inte vad det är för precent kalcium i fodret men jag ger dem Edel nötfoder :)