Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 3189 ggr
Zabbio
14

Koloni- eller flockdjur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Känner att jag vill framföra lite tankar och åsikter, men ville inte kapa tråden som fick mig att reagera :)

Det handlar om när någon säger att de  har kanin i grupp för att de är flockdjur så är det alltid någon som inflikar att de är koloni-djur och oftast sägs detta som argument att de kan/bör hållas ensamma.

1. Koloni-djur är inget ord, och när man drar ordet koloni till en zoologisk mening  gäller det djur i stora flockar eller samhällen. Fåglar, bin, myror bl.a. Människor skulle jag lägga dit också, iaf stadsfolk ;)

2. Kaniner är inte koloni-djur (om vi nu låtsas att det ordet finns) de betecknas som flockdjur. Med det sagt ser jag ändå ingen som helst mening i att försöka använda koloni eller flockdjurs betäckningen i syfte att rättfärdiga ett eller annat sätt att hålla dem (med eller utan sällskap) då både koloni och flock = en grupp individer. Skillnaden är snarast hur många och då inbegriper en koloni fler än en flock.

3. (och mest relevant, för namnet kan vi strunta i) Även ''koloni'' i den betydelsen man tänker sig när man säger att de är koloni-djur istället för flockdjur så innebär den fortfarande att de lever i grupper och samverkar med artfränder. Även om de har egna bohålor (vilket för övrigt är en sanning med modifikation då hålorna egentligen är rum i det stora tunnelsystem där de lever tillsammans, och oftast inte egna hålor med egna ingångar på det vis man kanske tänker sig. Olika ingångar i ett tunnelsystem knyts samman under jord. De kan också träffas och putsa varandra i varandras rum.) så bor de och lever i en grupp med en tydlig social hierarki och en stor del kontakt med varandra.

4. Lite om kaniners beteende och argumentet jag ibland hör att ''de är helt annorlunda än de vilda kaninerna" (visserligen oftare från USA där man  blandar ihop europeisk vildkanin och Cottontail, vilken faktiskt beter sig mer som en hare i många avseenden)

Studier med vildkaniner som sätts i kontrollerade områden med människogrävda tunnlar (där man kan iakta dem utan att synas själv) och studier med tamkaniner som gjorts under liknande omständigheter visar samma typ av beteende vad gäller social struktur, familjebildning, bråk och om jag minns rätt även Avel. Fast jag minns inte om tamkaninernas forskare gav dem extra mat och att det påverkade produktionen under vintern eller ej, men oavsett så skapade de samma band och struktur.

Källor: R.M Lockleys bok "The private life of the rabbit" med vildkaniner och "The Burrowers - animals underground" som är en dokumentär där man använt tamkaniner (den beandlar även grävlingar och nåmn vattensork tror jag att det är. Jag har egentligen bara sett första delen och bara bitarna om kaniner. De andra delarna kollade jag igenom lite snabbt men ska se nogrannare på senare. De valde dock tamkaniner just för att de har samma beteende inpräntat i kroppen som vildkaniner). Bägge fallen har skapat ett hägn av något slag, i vilket de  grävt ett underjordiskt tunnelsystem med fönster. Lockley hade flera hägn men bara ett med människogrävda tunnlar.

Sen kan man ju även se på sina egna kaniner hur de beter sig och fungerar. Och jag pratar mycket med andra som har dem i grupp. Visst finns det problematik i att ha dem tillsammans i fångenskap, inte minst pga att man stänger in individer på en yta där de inte kan komma undan varandra. Det finns dock vägar runt det (tex genom att inreda på vissa vis) en annan svårighet är att vi måste avläsa deras beteende . är jagandet aggressivt eller lekfullt? Testar de gränser eller blir en mobbad? Riskerar fighten att skada dem eller behöver de bara göra upp, ska de fortsätta bo ihop? Osv. och sådant måste vi lära oss. Men ibland är det helt enkelt två individer som inte går bra ihop. Och till röran av beslut och argument kan vi ägna en tanke åt kaninens uppväxt. Om den levt ensam hela sitt liv i en bur, vilka förutsättningar har den att anpassa sig till en grupp och kommunicera med de övriga kaninerna där? (Min mening är att det inte  nödvändigtvis har någon avgörande betydelse då jag vet flera fall av vuxna  honor som släppts ihop efter ett liv i bur och inte bråkat, men det är ännu en aspekt vi kan fundera över när vi söker komma på hur vi ska göra) Så det jag skriver - även om det för mig är ett starkt argument för att ha dem i grupp - är inte menat för att överbevisa någon att deras kanin mår dåligt ensam eller måste bo i grupp till varje pris. Men man ska välja och tänka igenom sina argument.

För visst kan man argumentera för att kaniner ska bo ensamma om man nu tycker det, men att de är ''koloni-djur'' är ett väldigt svagt, motsägelsefullt och bristfälligt argument som är allt för lätt att haspla ur sig.

Detta var bara lite som jag kände att jag ville få sagt. De som vill diskutera för och emot kan ju göra det (även om jag misstänker att det finns andra trådar om detta och att ''skaderisk'' är det mest använda argumentet mot att ha dem i grupp). Jag har inget emot ifall det blir en diskussion som leder iväg Off Topic heller, kände bara att jag ville få säga hur jag känner om just det här med koloni eller flock och vilken påverkan benämningen har på kanin-hållningen :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Fridaaaa
0

Tummen upp! :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[ingvarisbjorn]
0

Välskrivet, bra att du tog dig tid att förklara begreppen (och icke-begreppen i det här fallet) och källhänvisa!

Mantissa
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jättebra skrivet! Jag är helt inne på din linje angående att de är sociala djur. Men de allra flesta flockdjur har ju ändå behov av eget utrymme inom flocken där de själva kan bestämma vilka som är välkomna. Det är väll där det blir problem när vi stänger in kaniner. Humör och personkemi är minst lika viktigt som antal kaniner per x antal kvadratmeter, och som du skriver så kan man ju göra mycket med inredningen för att minska konkurrens och utsatthet.

[Flingans]
0

Håller med till 100% :D mina bor två och putsandet av varandra tar upp en stor del av deras tid. När de är ute och leker, leker de tillsammans och när den ena är trött försöker den ena få igång henne till lek ^^ När någon av de stampar i marken för att varna för något läskigt ljud så springer de båda och gömmer sig snabbt tillsammans under sängen:) stampar jag gömmer de med sig ibland:P hehe de e så söta när de ser så dramatiska ut. Mina väger kanske 1,6kg och bor i en 150 bur inte det bästa alternativet men dessa fungerar väldigt bra tillsammans och det finns utrymme för att gå ifrån den andra, ibland sover de tillsammans och ibland inte. På sommaren kommer de ha 20kvm att bo i ute och de är nya så de ska bli kul att se dem springa runt där för första gången :) Tror det är lite så som med oss människor. jag bor med min familj i ett stort hus men skulle vi bo i ett mindre skulle det nog bråkats en del mer. Det finns ju folk man kan bo med och det finns med folk jag inte skulle stå ut att bo med.. En del bråkande skulle de blivit.

StarryNight
1

Väcker tråden lite då denna dokumentär som nämns här, kommer till SVT snart. 

Jag har själv använt mig av uttrycket "kolonidjur" om kaniner, av den anledningen att det heter just -kaninkoloni-, där kaningruppen/flocken whatever you wanna call it, bor. 

Tror det är här mycket missförstånd uppstår om ordet..jag lär knappast vara den enda som kallar ett kaninsamhälle, kaninkoloni..

Sen finns en väldigt spridd gammal kanin-dokumentär(gick på SVT 1992 tror jag..) om kaniner, som också uttrycker sig om kaniner som kolonidjur, vilket nog också spridit "koloni"-ordet ytterligare, då vissa av oss gamlingar helt enkelt har den "gammelfaktan" med oss i minnet.

Vad som var rätt kunskap för 20 år sen kan ju revideras och visa sig fel idag, men det betyder inte att alla har lärt sig de nya rönen som sprids med t.ex nya dokumentärer. 

Det finns till exempel fortfarande folk som tror att hundarna kommer från flera olika stammar av vildhundar(finns garanterat gamla biblioteksböcker som säger så än på hyllorna t.ex), det går ju liksom inte ut ett rikslarm till alla "hör upp hela folket, nu har forskarna hittat DNA som kopplas till att gråvargen är enda förfädern!!"

Jag jobbar med kaniner och får ofta frågan från besökare varför inte alla våra kaniner går tillsammans i en stor flock..svårt att då förklara på kort tid varför kaniner kan må bra av att leva två och två, sida vid sida med andra kaniner i olika hagar, men att dem(i vårt fall) skulle slita varandra i bitar i en storgrupp(vi förstör ju den naturliga ordningen med dominans/hormoner osv, så fort en kanin är kastrat bland annat), Lättare då att förklara hur de bor i "egna hålor(hus), men med grannar de trivs med i kolonin". Det är ju inte hela sanningen, men som sagt, har man kort tid att svara på blir det också förkortade svar..tyvärr. 

Nej, jag ser inte heller ordet "kolonidjur" kan användas som försvar till att det skulle må bra ensamma..säger ju sig själv..koloni=flera.

Långt svar, men ska bli spännande att se dokumentären på svenska, och vilka ord de väljer att använda. :)

Djuren framför allt, alltid!

Zabbio
0

Jo precis, dt finns många anledningar till att ordet används egentligen :)

Men just att det används som förklaring till att de ska vara ensamma är ju ologiskt, det är väl mest det som var huvudmeningen i sammanhanget.

Sen finns det situationer och undantag och andra förklaringar till varför de  skulle bo bäst ensamma. Miljö och uppfostran är ju en inte helt oviktig faktor.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.