Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3350 ggr
nellsve
1

Bra foder

Hej! Jag är nybliven uppfödare av renrasiga kaniner och har använt STAMPE i många år. Men jag skulle vilja testa något nytt foder. Vilket foder har du? Är du uppfödare eller inte? Tycker ni det är bra eller inte? Hur mycket ger ni av det? Tycker kaninerna om det? Vad innehåller det? Lägg gärna in länk och bild också! :)

Hälsningar NellieHjärta

frijoh
1

Jag har också använt stampe hela tiden, och har aldrig haft något problem med det. Däremot så blev jag avrådd från en uppfödare att använda det. Nu använder jag mest svenskt foder pellets för kaniner och marsvin, märket djur och natur. Jag ger ca 0.25 dl-0.5 dl pellets till mina kaniner (1.5-2 kg) . Både jag och kaninerna är nöjda med det ;). Jag har en liten hobbyuppfödning. Födan till kaniner består ju till 80% av hö, så jag tkr att man ska satsa mer på bra hö om man måste välja. Pellets ska dom ju ändå ha i en så liten mängd.

claravincent
0

Jag använder Cuni Complete. Nej jag är inte uppfödare. Jag tycker att allt funkar jätte bra med den pelletsen! :) Jag ger 4msk per dag. Och till sist, jag han tycker om pelletsen :) Om jag ska nämna något dåligt är det priset, men det går om man kanske inte har jätte många kaniner :)

Delilah81
0

Jag ger Cuni Fit till mina.

Jag är inte uppfödare. 

Tycker det är jättebra, kaninerna tycker om det också (även om mina slukar all sorts pellets).

Har kaniner som inte är vuxna än, så jag ger dem ca 0,5 dl/kanin/dag. 

Detta är dessutom det billigaste pellets jag hittat, så valet blir lätt!  15 kr/kg!

Mannez
0

Jag ger mina kaniner antingen Rabbfor eller Rabbfor+Cuni Natur eller sv. foders kanin och marsvinspellets djur och natur.

Jag är uppfödare

Fungerar utmärkt på utställningsdjuren att ge Rabbfor! Fina och runda kroppar. (Har lejonhuvad dvärgvädur)

Mellan ½ dl till 1 dl, digivande honor med kull får givetvis mer och mängden anpassas efter kullstorleken.

Kaninerna verkar gilla det!

Rabbfor köper på Lantmännen, Cuni Natur på vår djuraffär Zoomarket och Kanin och marsvinspellets vid Fole kvarn.

Rabbfor är ett foder framtaget för kaniner vid köttproduktion och det är väldigt kraftigt, ska inte ges i allt för stora mängder. Cuni Natur har bra växttråd, kanske lite fett. Kanin och marsvinsfoder är rätt klent med dålig växttråd, det fodret ger jag bara kelisen och två av vädurarna, det fungerar dock inte på de andra kaninerna.

Hälsningar Amanda och kaninerna

Evelina!
0

Ger Rabbit Royale nu, men kommer inom en snar framtid byta till Edel då det blir billigare för mig. Har fem (snart sex) kaniner, bedriver ingen Avel, men tre av dem äter rätt mycket (ca 0,5-1 dl) vardera då de är aktiva tävlingskaniner (hoppning). Jag har varit rätt nöjd med Rabbit Royale, men tror att Edel kan matcha mitt hö och min plånbok lite bättre. Så så får det bli.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[neptunens]
1

Mina odjur äter edel + rr. Funkar fiiint. Föder upp dvärgvädurar.

moomiis2
0

Jag väljer att använda Cuni complet. Det är ett bra och näringsrikt foder som kaninerna älskar. Jag tycker det är riktigt bra och ger 0.5 dl/dag till mina dvärgvädurshanar och det är enbart kelkaniner men bor utomhus :)

Zabbio
0

Jag har valt idissla nötfor. Det eftersom det är sojafritt (jag har inte hittat soja i innehållslistan), och har en innehållsförteckning där det går att uttala nannen. Växttråd är lågt - men det spelar mindre roll när de äter mycket hö. Riktlinjerna kommer från länder där man inte ger hö. :) Proteinet ligger på 17.4% Jag har inte haft det så länge men pga ett sämre val tidogare tappade mina långöron hull. De harfått tillbaka hull snabbt på detta fodret och de som inte tunnade ur har hålltvikten och fast muskulatur :) jag föder upp.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Zofiaz]
0

Mina två kaniner får fri tillgång till hö och en morot varje dag. Ingen pellets eller liknande. Båda två mår hur bra som helst och trivs super bra med sin kost :)

Mickis1994
0

Jag ger Rabbit Royal som jag även blandar i Cuni Complete. Jag är jättenöjd med den  blandningen. Kommer fortsätta med den blandningen även nära uppfödningen har kommit igång.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[RC1393]
0

Jag ger stampe och rabbfor, fungerar superbra. Har haft det på både jätte och dvärg, föder just nu upp dvärgvädur. Tycker det är fodret som fungerat bäst i kombination med höet jag har.

taxidriver142
1

Jag ger Cuni Complete + Cuni Nature och det funkar bra på alla sätt. Jag är inte uppfödare.

loginger
0

Någon som testat Frank Zoofors kaninblandning och vet om den är bra?

http://www.undulatshopen.se/kaninshopen/foder/kaninblandning-5-kg.html

[neptunens]
2

#13, Det där är inte kaninmat.
Kaniner ska inte ha "kaninblandningar/gnagarblandningar"

RebeccaG
0

#14 Word😎

Jag har Cuni Top + Cuni Fit. 
Föder upp lejonhuvad kanin & harkorsningar

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

loginger
0

Ok! Teddytassen hade också en egen blandning: Är den bra ? eller är det bäst att bara ge pellets?

http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninfodergodis/foder-losvikt/teddytassens-nyttiga-blandfoder---losvikt-25kr-kg-374.html

RebeccaG
0

#16 Skräp det också

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[neptunens]
0

#16, Haha, hur tänkte de när de slängde i ordet "nyttigt" där i?
Nej, det är inte heller kaninmat.

loginger
0

Nu köpte jag cani canin junoir till vår unge! 

http://www.undulatshopen.se/kaninshopen/foder/cuni-nature-kanin-junior-750-gr.html

men då kanske jag bör blanda den med pellets?

Det är första kaninen och det här med bra foder är en djungel :-)

[happybunny]
0

Jag ger Versele - Laga Cuni Fit från Teddytassen

NaDa...
1

Jag ger just nu enbart Rabbit Royal, brukade ge Burgess exel också, men affären slutade sälja det.
Däremot sätter jag mera värde i örter, grönsaker och bra hö före torrfoder.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg