Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 487 ggr
Storkebodas
0

Introducera kaniner

Har precis fått hem en hona som förhoppningsvis ska gå ihop med min kastrerade hane Vide. Stella heter hon, jag har haft henne tidigare men de senaste åren har hon bott hos några kompisar. Vi har dock passat henne ett antal gånger. Jag funderar nu på hur jag ska introducera dem som bäst inför varandra. Först ska såklart Stella få tid att vänja sig vid sitt hem igen. Men det absolut bästa vore om jag kunde släppa ihop henne och Vide någon gång i slutet på kommande vecka. Vi har henne nämligen bara på prov över lovet för att se om de funkar ihop. Det är väl inte alldeles för snabbt med tanke på att hon bott här tidigare? Men sedan till den huvudsakliga frågan: Vide bor inne i ett rum som är lite uppvärmt tillsammans med de andra kaninerna (i olika burar alltså) och vi har en Hage där som kaninerna får turas om att vara i. Tror ni det är en fördel att låta Stella vara i hagen några gånger för att vänja sig vid rummet innan hon släpps ihop med Vide där? Eller ska hon bara släppas in där när det är dags för dem att träffas? För att förtydliga bor alltså Stella ute nu, i sin egen bur som hon även bott i hos hennes tidigare ägare. I kaninhuset brukar vi ha ca 6-7 grader, och ute varierar det från ca -1 till +3. Den temperaturskillnaden borde inte vara för stor va?

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Storkebodas
0

Putt :)

Kram Elsa

Svado
0

Sätt ihop de på en yta där ingen av de varit i förut, så att ingen känner att  "detta är mitt".

Om någon av de känner minsta lilla "det här är mitt revir" så ökar risken för slagsmål.

De kanske gruffas lite, springer efter varann en stund o "morrar lite" men det måste de få göra tycker jag så länge de inte rent ut sagt slåss o det kommer du märka om de gör.

Har du tur så funkar det bra efter bara en stund, har du otur går det inte alls, då får man försöka igen senare :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Storkebodas
0

#2 Okej, så jag bör inte ens släppa ihop dem på hanens revir då? För det har man ju annars hört ska fungera, om man inte tar en neutral plats. :) Men det är nog säkrast ändå som du säger att låta dem träffas utanför sina revir.

Kram Elsa

Svado
0

Jag har också hört de där med att hanen ska vara mer vänligt inställd att släppa in honan på sitt revir.

Men en kastrerad hane har ju inte längre någon sexualdrift, så den kanske inte är lika benägen att tycka det är okej då?

Min egen erfarenhet från i höstas när mina kaniner skulle gå ihop igen var att min kastrerade hane inte tyckte det var så där jääääättekul när honan kom inklampande på hans område, även om han inte blev lika arg som hon skulle blivit om situationen var omvänd.

Men jag skippade det och hade de tillsammans i soffan istället några kvällar i rad medans jag var där o sen fick de komma ihop igen på naturell mark.

Men det är säkert individuellt också förstås :) Din kaninpojke är kanske snällare än var min var i början ;)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman