Vilken färg?
för mig ser det ut som en viltgrå brokaad kanin men är ej säker det finns kanske en annan som är säkrare på färger än mig
MVH NOSA
#1 okej :)
Okej, kanske inte var den bästa bilden att kolla färg på! Men tack :) #3
tycker som #3 helt klart zobel Japantecknad vit/svart
Frida

På min skärm ser den blå/vit ut :P Men kan vara ljuset.
#7: Har du någon bild i bra ljus på kaninens huvud? 🙂
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#8 kan försöka lägga upp en sen :)

Nu ser den betydligt svartare ut ^^
jag tycker faktiskt att hon ser viltgrå bkokad ut faktiskt
MVH NOSA
#12: Vilgrå brokad -> http://snowflakeskaniner.weebly.com/uploads/5/0/9/1/5091380/9749247_orig.jpg
Jag skulle också vilja säga vit/svart japantecknad. I huvudet brukar man kunna se om dem är zobel därför jag bad om bild på huvudet. 🙂
-' Malin Hultman

Man ska vara medveten om att även äkte vit/svarta japaner kan ha mask i ansiktet, så det måste inte vara en siames för det :)
#14: Jag menar att dem har gul nyans på nosen som min egern/vit zobel japantecknade hade.
Sen om man kollar här:
Siames/svart: http://kaninfarg.se/images/farg.japansiamessvart.jpg
Vit/svart: http://kaninfarg.se/images/fargvitsvartjapan.jpg
Den vit/svarta är inte lika gul i ansiktet som en siames eller zobel, o ens alls.
-' Malin Hultman

Det är inte säkert att den där siames/svarta är siames (med det är generellt så siameser set ut), är det en enfärgat vit/svart så kan den ha mask, det blir ju en sallander med japanteckning då :) Siameser borde dock ha liter mer gulton eftersom gul färg inte reduceras lika starkt av zobelanlaget som av chinchillanlaget.
Men det är klurigt att se skillnad ;) Enda sättet att veta egentligen är att kolla på stammen eller testpara.
Men för att det ska gå bra för vit/svarta på utställning så ska de helst vara vita även om nosen (som de har om de är viltfärgade).
Det är jag själv som har fotat första bilden där på en utställning. Det är en hermelinrex och eftersom zobelanlaget är ganska vanligt på hermelinrex så skulle jag tro att det är siames/svart :)
#12 nä de e skillnad på japanteckning och manteltecknad eller brokad som du säger :)
En viltgrå "brokad" kanin skulle aldrig ha den teckningen, det där är en japan teckning.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#18 jajjamän, men nu menade jag kaninen på bilden som hon som gjorde posten skickade kort på :)
Linnea Adler
#18 Jaha menade du att jag satte "brokad" inom parentes?
Jag menade bara det att så vitt jag vet är inte ordet brokad någon vedertagen beskrivning på mantelteckning eller vitscheck som jag tror att den kanin du refererar till kallas?
Brokad är väl typ ett ord som folk i allmänhet kallar alla kaniner som är vita av nåt slag med lite färg på :)
My bad! :)
Linnea Adler
Alltså… uhm…. nu är jag förvirrad :D
Linnea Adler

#21 Brokning är alla teckningar som beror på anlaget K. Japanteckning hör inte dit ;)
#12 viltgrå brokad är jag rätt säker på att hon inte är för jag har en viltgrå brokad och dem är inte alls lika!:)
men alla viltgrå brokade kaniner ser faktiskt inte alltid lika dana ut. men jag får väll tycka som jag vill och jag tycker faktiskt att hon ser viltgrå brokad ut. !
MVH NOSA
#18 fattar inte vad du menar
MVH NOSA
#26 jag vet men det är inte dem färgerna eller teckningarna eller något så viltgråbrokad är hon inte!!
#26 du skrev #17 bilden #13 är brokad
MVH NOSA
#29 tror hon menade att den bilden på 13 är brokad och den är inte så lik bilden som jag la ut från början :)
#29: Bilden jag länkade i #13 är viltgrå brokad.
Japantecknad är en kanin med ränder/prickar och är antingen 2 eller 3 färger. Beroende på om de har någon speciell teckning eller inte.
Ett annat exempel är denna:
(eftersom många klassar det olika så)
Viltgrå brokad/mantlad

-' Malin Hultman
#31 då fattar jag tack för hjälpen
MVH NOSA
#31 då fattar jag tack för hjälpen
MVH NOSA
Det där ser ut att vara en svart/vit japan. Om det är zobeljapan är sjukt svårt att se tycker jag.. hur ser man det på enklaste sätt?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se

#34 Se #16 :)
svart övermantlad :)
#36 hahahaha omg! :D min kanin är svart övermantlad och inte äns lik den hahaha
#36 nä det är den inte! Den är svart/vit Japan och kanske zobel :)
#38 men ja tror de och då är de det!
#39 Svart manteltecknad övertecknad
http://cdn07.dayviews.com/81/_u3/_u3/_u4/_u5/_u1/u334510/23324_1286186277.jpg
En manteltecknad kanin är aldrig och kommer aldrig vara tecknad på det viset som kanin på inlägg 1 är.
Ingen manteltecknad kanin i världshistorien (med en gnutta salt) har någonsin sett ut på det sättet, de har en helt annan typ av teckning som generna följer, kaninen på bilden i första inlägget är japan tecknad, och ingen annan teckning :)
Ni som anser att "ja men jag tror det och då är det så" tyvärr så är det inte så :) Kaniner har gener precis som alla andra djur och vissa teckningar och färger följer förutbestämda mönster som inte kan avvikas ifrån pga att genen ser ut precis som den gör.
Så tyvärr funkar inte den mentaliteten som ni uppvisar, lika lite som ni kan säga "ja men jag tycker att himlen är grön, därför är den det."
Tyvärr tar inte genetik och vedertagen fakta hänsyn till vad ni anser er veta, genetiken vet bäst :)
Linnea Adler