Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 485 ggr
Delilah81
0

Kaniner på gräs!

Flyttade nyligen, och kommer ha begränsad plats för kaninerna, uteburarna med rasthagar. 

Min fråga är, hur ofta måste man flytta uteburarna när de står på gräs?    Och hur fort bryts kaningödslet ner i gräsmattan?

tlover
0

Jag gissar att burarna har nätbotten

Då skulle jag flytta buren en gång/dag, max varannan dag då blir det inte för mycket gödsel åt gången och dom har alltid gräs. Se däremot till att inte ställe buren där det bara är klöver (min mammas kaniner dog så när hon var liten pga trumsjuka).

Däremot så kan man flytta dom mer sällan tex så ofta som du skulle städa men det blir ju inte nå mycket gräs efter dom första dagarna.

Gödslet bryts ner ganska snabbt (en månad kanske beroende på mängd) särskilt om man flyttar max varannan dag och kanske krattar ut det så att det inte bara är i en hög. Annars beror det också på vilket väder det är osv.

l'm back

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
1

När jag hade min kanin ute i betesbur så flyttade jag den 1gång/vecka ungefär. :)

pernillaoscarsson
0

När jag hade betesbur så flyttade jag när gräset "tog slut" Bajset brydde jag mig visserligen inte så mycket om då de fick vara utanför trädgården. Numera springer de fritt i hela trädgården och jag tänker aldrig på att där är något bajs. Ändå ligger jag och solar i gräset på somrarna :)

Delilah81
0

Saken är den att jag har inte alls mycket gräsmatta dit vi flyttat.. liten yta, inte mycket större än kaninernas betesburar. 

Så det blir inte mycket plats att flytta betesburarna på.

Nej, burarna har inte nätbotten, det är nergrävda stenplattor under gräsmattan.

Mattespirog
0

#4 Tänk på att kaninerna lätt kan lyfta buren och klämma sig igenom (om inte buren är väldigt tung dvs.)

Mattespirog
0

#4 Tänk på att kaninerna lätt kan lyfta buren och klämma sig igenom (om inte buren är väldigt tung dvs.)

Delilah81
0

# 5 Det har de inte lyckats med hittills, och har svårt att tänka mig att de skulle göra, men tack för tipset! 🙂

tlover
0

#4 dåskulle jag skaffa nätbotten, kaninerna kan ju gräva sig ut i mellanrummet med jord ovanpå plattorna eller lyfta dom som #5 säger. Eller så kan en hund/räv/katt/hermelin smita in, tippa buren el gräva sig in och skada el döda dina kaniner

l'm back