Färgfråga
Har suttit inne på kaninfarg.se och försökt förstå hur allt med det här med färger funkar. Ska definitivt inte para någon kanin men vill ändå veta vad nedanstående kombination kan ge: Viltzobel E. Japantecknad gul/svart U. viltgrå + Svart bär på svart + havanna En fråga till, hur nedärvs rexpäls? Om man parar en rex med en icke rexbärare, är det 50/50 om ungarna blir rexbärare eller har jag fattat fel? Tacksam för svar!
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
jag tror att båda måste bära på rex?
Färger suger jag på :(
Hälsiningar från mig
Viltzobel genkod: am_Bb/bjC_D_G_
Svart genkod: A_B_CcD_gg
Det enda du kan vara säker på att få är viltgrå i den kombon.
Parar du rex+ej rexbärare blir alla rexbärare men ingen får rexpäls.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
#1 För att det ska kunna bli rexpälsade måste båda föräldrarna vara åtminstone rexbärare (behöver alltså ej ha rexpäls själva), så mycket vet jag också. Det jag undrar är hur många procent av ungarna som blir rexbärare när man parar rexpälsad och normalpälsad. #2 Tack så mkt för ditt svar! Jaha, så alla blir rexbärare? Tack för infon!
Ja, om inte den gul/svarta japanen var enfärgad dvs. (Inte vilt.) I så fall kan det komma svart också :)
Japp, alla blir rexbärare :)
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se

#3 Om du parar en rex, med en normalpälsad med rexanlag så blir teoretiskt sett 50% av ungarna rex :)
#3 Den normalpälsade har inte rexanlag.
#4 Vad menas med vilt? Kan en gul/svar japan även vara vilt?
#7 Hur vet man om en gul/svart japan är vilt? Då heter den väl vilt/svart japan eller har jag fattat något väldigt fel här?
#9 Aha, dååå fattar jag! Sorry alltså, men detta med färger är verkligen inte min starka sida. Fattar inte hur ni som är bra på det har lärt er!

Om du parar en rex med en normalpälsad utan rexanlag så kommer inga ungar bli rex, men alla kommer att bära anlaget :)
#11 Det har jag redan fattat :)