Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 409 ggr
sofia1992
0

Hakpåse

Min dvärgvädur var överviktig när jag köpte henne och sedan dess har hon gått ner en del i vikt men all vikt hon har tappat är från kroppen (magen), hakpåsen har inte blivit mindre vad jag kan se. Hennes hakpåse är ganska stor så hon inte kommer åt att tvätta sig ordentligt i baken. Nu har hon inte mycket överlopps fett övrigt på kroppen förutom hakpåsen. Hur skall jag få bort hakpåsen? Jag ger nu (förutom hö) 1,5 msk pellets och lite bladgröna grönsaker per dag. Hur mycket bör jag ytterligare minska på maten? Tänkte om jag skulle börja ge endast 0,5 msk pellets per dag och lite bladgröna grönsaker varannan dag. Hon får vara ute från buren och hoppa ca 12-15h per dygn. Jag tar även gärna emot tips? på hur jag skulle kunna bygga upp hennes ryggmuskler.

juliafrojd
0

Klättra i backar osv brukar funka bra för och få kaninen i form. Många honor har påse under hakan och är bara skinn så behöver inte tyda på att hon är tjock. :)

sofia1992
0

#1 Men om hon inte kommer åt att tvätta baken kan det väl inte bara vara skinn? Eftersom hon bor inne kan jag inte ta ut henne före det är lite varmare men tack för tipset. :)

juliafrojd
0

#3 kommer hon inte åt att tvätta sig? Kanske är nattvakter hon inte orkar äta upp? Vissa kaniner klarar sig bra utan pellets :)