Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 3279 ggr
emmaap
0

Matta som underlag

Man kan ju ha matta som underlag i buren till sin kanin men undrar lite hur det funkar. (Själv kör jag på strö och halm då mina bor ute.) 

Min vän har nämligen köpt en ny kanin unge som hon ska hämta nästa vecka och funderar att ha matta i buren då han ska få bo inne. 

Så blev bra lite nyfiken, hur funkar det? Gäller ju att kaninen går någorlunda på toaletten och inte kissar på mattan(orna) hela tiden. ÄR detta något de lär sig själva? Om man köper en ny kanin unge, kan man sätta in den i en bur med matta som underlag direkt om den är van att gå på spån? Förutsätter att den då har en toalett med spån eller toa-lätt i. 

Och en annan fråga som min vän undrar över. Hon tänkte köpa en badrumsmatta från IKEA och använda (o givetvis fler att byta med). Men räcker det med endast mattan eller ska man ha någon skummadrass eller liknande under mattan för att göra det mjukare?

Hälsningar Emma! :)

[Rabbitz]
0

Jag kan dela med mig av min erfarenhet av matta till kaniner, haft de i ca 10år i både uteburen och inneburen. 

Jag rekommenderar att man inte ska köpa den billigaste mattan som är tunn/mjuk då de inte duger till kaninernas tassar. Köp en stor matta som är mjuk med lång lugg ex: ÅDUM på ikea och klipp/skär ut efter de mått burens innermått är. 

Är kaninen ny (ej van vid att kissa i låda) så ska man antingen börja med en tunn matta ex. badrumsmatta från Ikea så det är enkelt att tvätta. Ha gärna två badrumsmattor så man kan byta ut om det sker "olyckor". Ha en toalet i ett hörn av buren (gärna en kattlåda) Va beredd på att de kommer ske "olyckor", de kommer kissas en del utanför toaletten. Skulle det ske små olyckor kan man använda Såpa och vatten för att få bort doften så slipper man kasta allt i tvätten. Håll rent noggrant i början efter hö eller annat som kommer utanför toaletten. Ha höet och matskålen vid toaletten då kaniner gillar att göra sina behov där de äter. Plocka upp bajset och lägg i toan om de kommer utanför. Ser man kaninen kissa på fel ställe i buren så puta lite på den och säg nej och visa den till toan. Ser man kaninen kissa i toan kan man berömma den med en godis bit. I början lägg kiss i toan och låt alltid det finnas kiss i den, städa inte ut den helt utan låt lite kiss vara kvar. De kommer ta ca1-4veckor att få kaninen rumsren i buren. 

När kaninen har blivit rumsren i buren ska man byta ut mattan till en med lång lugg som jag nämnt ovan, Ådum ikea för att förebygga risken för sår på tassar. Städning sker med dammsugare och sopborste.

Använd toa-lätt (http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?artnr=785020) för att slippa att de följer med ut ur toan. 

ÅDUM:http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40230650/#/00230666

Min städning sker med sopborste några gånger i veckan och dammsugning varannan månad. Bytar toaletten varje dag.

Melao
0

Jag använder fleecefiltar ovanpå ett lager med tidningar. Fleecen är billig att byta ut när den blir för äcklig och lätt att tvätta om det händer olyckor. Flera lager fleece (jag viker filtarna minst fyrdubbla) gör det mjukt och skönt för tassarna. Det är dessutom inga trådar i fleece vilket gör att det inte fastnar lika lätt i magsystemet om kaninen skulle få för sig att äta av det. 

Jag har upplevt att det är ganska enkelt att toaletträna kaniner. Använd det ströet i lådan som kaninen är van vid att ha i buren så kommer den nog själv välja att kissa där eftersom den är van vid det. Om kaninen väljer att kissa på ett annat ställe, ställ en låda där också/istället. Ett knep är att ha toalådan vid höhäcken, eftersom kaniner gärna äter och bajsar samtidigt.

Ett annat alternativ är att börja med att strö i hela buren, och när kaninen valt ett toahörn ställer man en låda där. När kaninen går bara på lådan byter man ut resten av underlaget mot filt/matta/vadmanvillha. 

Jag har en sprej som tar bort urinfläckar och neutraliserar lukt som jag brukar använda om det händer olyckor, och filtarna tvättar jag vid behov. Det kan vara allt mellan 1 g/v och 1 g/månad.

Oho för att satsa det sista på mirakel!