Parning
Hej! Jag har tänkt att skaffa en kull innan jag kastrerar min hane. Har läst på jättemycket och ska snart ringa veterinär, men undrar om någon har tips? hur jag ska göra vid parningen? Vet att kaninerna helst ska vara på neutral mark osv … Någon som själv parat sina kaniner? Hur gick det? Ha det bra! :) Tacksam för svar :D
jag och min kompis parade våra kaniner hemma hos henne (hanen). Bella fick nosa runt i hans bur lite och han fick vara i hagen. Sedan tod vi Bella till hagen och det blev 3 lyckade parningar innan Bella hade blivit uttråkad. Nästa dag gjorde vi samma sak och nu är bella förhoppningsvis dräktig p¨å dag 31
Frida
Vad är syftet med kullen? För nu låter det som att du bara precis vill ha en kull för att 😛
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Vi vill ha fler kaniner … 😃 och mina har så bra gener att jag vill avla på just dem. Lite utökning i kaninsläkten kan ju aldrig skada, särskilt inte om kaninerna är så fantastiska som mina! #2
Tack för svar #1 :)
Man ska inte sätta fler kaniner till världen om man inte har något syfte. Finns tusentals kaniner folk inte vill ha , som inte mår bra osv. Utökning kan skada , fler och fler bara för att folk vill ha kaninungar och för att det är kul. Om de inte kommer ifrån djuraffär & du vet om släkt så kan du absolut para de. Men du måste ha ett syfte inte bara sätta fler kaniner till världen. Hoppas det går bra :)
Syftet med kullen var att de ville ha kaninungar efter deras kaniner som dom tycker är trevliga och mysiga.
Ska man ha ett syfte med barn också när man skaffar barn? Folk skaffar väl barn efter sig själva och sina djur för att de vill ha just en avkomma efter sig själv, eller djuret i fråga.
Suck.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#5 Ett barn skaffar du för att behålla, om tanken är att TS ska behålla alla ungar så är det ett bra exempel, annars inte.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Nja, det beror på hur man ser på det.
Ja ett barn behåller man, men syftet är väl detsamma i grunden, man vill ha något efter sig själv.
Samma med djur till viss del, man vill ha något efter ett specifikt djur, därför att just det djuret är speciellt för en, sen att det finns miljoner andra djur av samma art till salu har ju inte någon betydelse för just den personen som vill se en avkomma efter just det djuret.
Precis som människor skaffar barn själva trots överbefolkning, man kan lika gärna adoptera men man vill ha något eget.
Förstår du hur jag tänker? :)
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Det viktigaste är väl att man vet var man ska göra av ungarna. I detta fall vill TS (och någon mer eftersom h*n skrev "vi"?) behålla dem så då är det ju bra. Dock får man ju ha i åtanke att det kan bli mååånga ungar, och fundera på om man är beredd på att behålla alla. Om inte - ha en plan B.
TS, på kaninmagazinet.se finns det jättebra artiklar om PARNING! Det är jättebra att du frågar efter info innan du parar. Läs på ordentligt och planera noga så önskar jag dig lycka till med bebisarna (kom ihåg att skapa en tråd om dem 🙂)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Tack för alla svaren!
Att få se sina kaninungar ta sina första andetag, är något helt fantastiskt. Att få se avkommorna från ens älskade kaniner, övergå från en naken liten varelse till kaniner, är något helt underbart.
Det kan ske komplikationer, det kostar både tid och pengar, och det är ett stort ansvar. Jag har länge funderat, och glatt planerat. Jag har letat fakta, verkligen proppat in viktig information. Har dessutom läst på kaninmagazinet #8 :) Tänkte att det kan vara bra att få lära av andra, höra andras åsikter, tankar och ideèr.
Lovar att skapa tråd med kaninungarna!! :D
Underbar! 😘😍🐰
# Visst är han! 🙂