Inavel..
Hej! Min mamma matade kaninerna igår och glömde stänga burarna till min ena hane och mina 2 honor. Min hane och min ena hona är halvsyskon, har samma mamma. Den andra honan är barn till den första honan och är då också släkt med hanen. Det var ju då verkligen ingen planerad kull, för jag skulle inte ta kull på halvsyskon. Men nu är det som det är. Det jag då undrar är hur stor inavel det blir, om det kan bli fel på ungarna. Om ungarna på något sätt lider av det här så kommer jag självklart ta bort dom vid födseln! Tacksam för svar :)
kaniner är väl rätt inavelståliga, så tror inte det kommer bli några problem med ungarna ifall det blir några.
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Vad jag vet så är linjerna friska. Har haft 4 kaniner från samma hona, alla från olika kullar. Alla har varit friska!
#3, Det går egentligen inte att lova att linjerna är friska försen man gjort kontrollparningar, dvs inavlat ett antal generationer.
Kaniner är väldigt inavelståliga och kan tåla flera generationer av inavel utan att bli inavelströtta. Är det friska linjer så är det inga problem heller. Skulle det dock finnas defekter och bettfel i linjerna så är det stor chans att det dyker upp i inavelskullar. Då vet man att linjerna inte är helt okej och djur ifrån den linjen ska inte avlas vidare på.
Hälsningar Amanda och kaninerna