Nybörjare uppfödare
Hej! Jag skulle vilja börja föda upp egna renrasiga kaniner med stamtavla som går att ställa ut. Jag har stamtaveblock och uppfödarnummer och självklart kaninerna. Men är det något mer som jag behöver eller ska tänka på. Tack på förhand! MVH Nellie
Hälsningar Nellie
Du behöver ringar alt. märktång.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Är det endast det inget mer? :)
Hälsningar Nellie
Det är ganska smart att lära sig precis allt som går om rasen och färgen du valt. Både för och nackdelar, annars är det svårt att veta vad som är värt att spara, vad som hör hemma i aveln och inte, vilka som förtjänar en stamtavla och vilka som inte gör det, osv.🙂
Det är väldigt många som sätter stamtavla på allt så länge de har en Godkänd färg?, och det är rent vansinne.
Tack så mycket! Kropp, huvud m.m. får jag hjälp av en riktigt duktig uppfödare som hjälper imig med vilka som ska sparas m.m. :)
Hälsningar Nellie
Fråga fråga fråga!
Visa dig intresserad på utställningar t.ex. Många domare har inget emot att förklara vad dom tycker är bra och dåligt på kanin, vad man ska arbeta med och hur en "perfekt" kanin ska se ut. Jag brukar smyga med fram till bordet när jag får möjlighet och då kollar man alltid och är med och lyssnar, och undrar jag något så brukar jag fråga och ingen brukar ha något emot att besvara frågorna.
Annat tips? är också att använda sin förening inom SKAF. Oftast finns där många erfarna med i klubben som gillar att hjälpa "nybörjare". Årsmöten, medlemsmöten, KM etc. är utmärkta tillfällen att be dom gamla rävarna om hjälp!
Lycka till :)
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com